Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Palenque

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 Januari 2023 | Mexico, Palenque

Vanmorgen werd ik iets eerder wakker dan de wekker. Ik ben rustig opgestaan en heb me klaar gemaakt om te vertrekken. Vanmorgen had ik nog geen trek, dus ik nam mijn yoghurt mee naar de ruïnes van Palenque. Eindelijk kan ik weer yoghurt eten in Mexico, want in Guatemala hadden ze dat niet echt, net als de gevulde croissantjes.

Vijf reisgenoten gingen vandaag niet mee naar de ruïnes. Ze wilden even een rustdag hebben, omdat het allemaal best druk is. In de middag zouden we eventueel naar de watervallen van Roberto Barrios gaan, maar in de bus bleek dat er maar twee wilden gaan, dus dat ging niet door. Eigenlijk was een middag relaxen ook wel erg lekker. Het was maar een klein stukje rijden naar de ruïnes van Palenque. Deze site lag ook weer in de jungle, dus je kon genieten van de natuur en van de ruïnes. Dit is de eerste site waar de ruïnes al flink zijn gerestaureerd en dus veel mooier zijn. Het is leuk om het verschil te zien tussen ruïnes die zijn zoals ze zijn en ruïnes die gerestaureerd zijn. Het heeft allebei wel wat. Vandaag probeerde ik met mijn actioncam foto's te maken. Deze camera had ik eigenlijk mee voor onder water, maar nu ik de andere camera niet meer heb, probeerde ik het toch met deze camera. Dat is niet ideaal, omdat het een actioncam is met breed beeld en je ook niet in kan zoomen. Na wat te klungelen met de instellingen, lukte het aardig om foto's te maken. Zo kan ik toch een beetje afwisselen tussen foto's maken met mijn telefoon en de camera. Overigens heb ik tot nu toe de belangrijkste foto's (met mijzelf erop) en de mooiste foto's met mijn telefoon gemaakt. De camera gebruikte ik om gewoon veel foto's te maken voor het fotoboek. Iedereen maakt eigenlijk dezelfde foto's en de reisgenoten willen hun foto's ook met mij delen. Gelukkig staan de belangrijkste foto's op mijn telefoon en ben ik die niet kwijt. Op de site kwamen we drie Nederlandse backpackers tegen die vannacht met de nachtbus hebben gereisd. Tijdens dat ze sliepen, zijn hun paspoort, creditcard en hun dure camera's gestolen. Vreselijk! Ze zijn ook bijna alle foto's kwijt en moeten nu ook veel regelen. Dan valt bij mij de schade gelukkig mee.

We hebben een tijdje rondgelopen op de site en tussen de ruïnes gelopen. Bij één van de ruïnes heb ik snel mijn yoghurt gegeten. We liepen terug naar de ingang en het museum via een jungle pad. Ik blijf het fantastisch vinden om door de jungle te lopen en te kijken en te luisteren naar de natuur. Ook kwamen we langs een mooie waterval, hebben we toch een waterval gezien vandaag. Toen we bij het museum aankwamen, bleek deze dicht te zijn op maandag. Balen! Het scheen wel mooi te zijn. We hadden tijd vrijgehouden voor het museum, maar waren nu twee uur eerder klaar. Saskia belde de buschaffeur, maar die stond net de bus te wassen, dus we hebben even moeten wachten op de bus.

Nadat we terug waren in het hotel, heb ik een tijd met thuis gebeld. Het was fijn om even mijn verhaal te kunnen doen. Daarna heb ik een half uur gezwommen. Tijdens het opdrogen in het zonnetje (het is heerlijk 30 graden), heb ik alvast het eerste deel van mijn verhaaltje geschreven. Dat scheelt weer voor vanavond. Daarna wilde ik gaan douchen, maar toen kwam ik twee reisgenoten tegen en ging ik weer kletsen. Toen wilde ik echt gaan douchen, maar raakte ik weer aan de praat met de volgende twee reisgenoten. Anderhalf uur later ging ik eindelijk douchen. Daarna heb ik alvast een groot deel van mijn spullen weer ingepakt en wat dingen uitgezocht en mailtjes gestuurd voor de laatste paar dagen in Mexico. Het was lekker om even alleen op de kamer te zijn, want Bea was er niet.

Rond 18.00 uur besloot ik naar buiten te gaan. Ik had even naar het pleintje en de centrale straat willen lopen, maar iedereen die er geweest was, vertelde dat het eigenlijk niet de moeite waard was. Vijf stappen van het hotel kwam ik hetzelfde groepje tegen waarmee ik gisteren was gaan eten. Ze vroegen of ik weer mee ging eten, en dat vond ik wel gezellig. Uiteindelijk ben ik dus niet naar het pleintje geweest. We gingen in het restaurant zitten en dit bleek het "dure" restaurant te zijn wat Saskia had aanbevolen. Dit lag ver boven mijn budget en dat gaf ik ook aan bij de groep. Zij stelden voor dat ik zou betalen wat ik normaal zou betalen voor uit eten gaan hier en dat zij de rest zouden betalen. Super lief, maar ik voelde me wel een beetje opgelaten. Iedereen in de groep weet wel dat ik bezig ben met een wereldreis en dat ik goed let op wat ik uitgeef en waar kan bespaar op bijvoorbeeld eten en drinken, maar toch voelde ik me wel opgelaten. Ik had heerlijke borritas en een sangria! We hebben weer zo hard gelachen. Ik ben ondertussen al bijna getrouwd met een van de zonen van één van de reisgenoten. Echt zo grappig. Bij het afrekenen bleek ineens dat ze het gehele bedrag voor vijf personen door vier hadden gedeeld en dat ik niks hoefde bij te leggen. Ergens komende week trakteer ik ze nog op wat lekkers!

Na het avondeten hebben de anderen nog een koffie gedronken en ik heb daar ook nog bij gezeten voor de gezelligheid. Ik ben blij dat ik hier zo'n leuke groep heb ontmoet!

Bea was al in de kamer. We hebben nog even zitten kletsen en zijn daarna lekker naar bed gegaan. De wekker staat alweer om 5.10 uur. We vertrekken om 6.00 uur en hebben weer een hele lange reisdag voor de boeg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 47461

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: