Het begin van de terugreis - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Het begin van de terugreis - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Het begin van de terugreis

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

28 Februari 2023 | Argentinië, Buenos Aires

Vanmorgen werd ik sinds lange tijd weer wakker door de wekker. Ik checkte in voor mijn vlucht terug naar huis. Toen ik wakker werd regende het en ik ging vandaag weer een wandeling maken. Zou ik dan toch nog een keer met regen gaan wandelen? Ik was dit keer niet de eerste bij het ontbijt. Ik heb weer lekker ontbeten en ben daarna weer terug gegaan naar mijn kamer. Ik zette eerst mijn verhaaltje online. Daarna pakte ik mijn backpack weer in. Hij mocht nog één keer 15 kg wegen en hij woog bij mij precies 15 kg. Om 10.00 uur checkte ik uit.

Niet veel later ging ik op pad. Het was droog geworden, dus ik hoefde mijn regenjas niet aan. Vandaag ging ik naar de Martial gletsjer lopen. Vlakbij het hotel kwam ik twee reisgenoten tegen. Zij liepen gezellig met mij mee. Het begin van de wandeling was erg steil. We liepen door de bossen, een hele mooie omgeving met mooi zonnig weer. Ik liep op het tempo van de twee reisgenoten, wat iets langzamer was. Ook al merk ik ook bij mij wel vermoeidheid in mijn lichaam. We liepen lekker door en op een gegeven moment kwamen we Willem tegen. Hij liep een stukje met ons mee, tot het begin van de echte klim. Hier liep hij weer zijn eigen tempo en was hij zo weg. Ik bleef op het tempo van de anderen lopen. We liepen langs een oude skipiste en dat was erg steil. We deden het rustig aan. Op een gegeven moment kwamen we bij een oude skilift en een huisje aan. Voor de andere twee was deze klim voldoende. Zij keerden hier om en gingen weer terug naar beneden. Vanaf hier ging ik alleen verder. Het ging nog een heel stuk steil omhoog, maar ik kon wel wat meer mijn eigen tempo lopen. Ik haalde wat mensen in en na een pittige klim, stond ik rond 12.15 uur boven bij de gletsjer. De gletsjer zelf is niet heel veel meer, maar als je je omdraait naar de vallei, had je een mooi uitzicht op Ushuaia, de baai en op de achtergrond de fjorden. Heel erg mooi! Ik bleef maar kort boven, want ik moest weer op tijd terug zijn in het hotel. Het was zo steil, dat ik af en toe rennend de berg af ging. Ik was daardoor veel sneller op het punt waar de andere twee reisgenoten weer zijn teruggekeerd. Ook daarna was ik snel beneden bij het restaurant. Over dit eerste deel heb ik maar drie kwartier gedaan. Op dat moment begon het te regenen en ik wilde mijn regenjas aan gaan doen. Toen ik bij het restaurant naar binnen keek, zag ik de twee reisgenoten zitten. Ik liep naar binnen toe en er bleken ook nog twee andere reisgenoten te zitten. Zij hadden hier geluncht en zouden zo weer met een taxi terug naar het hotel gaan. Ondertussen was het weer droog en had ik mijn regenjas niet meer nodig. Ik ging dezelfde route door de bossen terug lopen naar het hotel. Dit zou de laatste wandeling zijn in Patagonië en daar wilde ik van genieten. Het wandelen ging snel, want ik was al met een half uur in het hotel. Op een gegeven moment begon het weer te regenen. Gelukkig liep ik beschut en voelde ik alleen wat druppels. Het laatste stuk terug naar het hotel was niet beschut onder de bomen en het regende vrij hard, waardoor ik de laatste tien minuten toch nat ben geworden. Ik was hierop voorbereid, dus in het hotel trok ik de droge kleren aan die ik apart had gehouden. We hadden nog een uur tot we naar het vliegveld zouden gaan. Ik belde nog even naar huis. Ik zou zo eindelijk aan de terugweg gaan beginnen en dan weer iedereen kunnen zien.

Om 15.00 uur vertrokken we met een busje naar het vliegveld. Het was een klein vliegveld en alles ging vlot. Mijn backpack woog 14,95 kg. Netjes! Om 15.35 uur zaten we met z'n allen te wachten bij de gate. Er was niet zo veel te zien en te doen, dus ik keek weer een aflevering. Om 17.15 uur vertrokken we naar Buenos Aires. We gingen de andere kant opstijgen dan ik had gedacht, maar daardoor had ik prachtig uitzicht over het eilandje waar we een paar dagen geleden hadden gelopen. Het was precies etenstijd, maar we kregen niks te eten. Uiteindelijk at ik mijn cake op die ik al een paar dagen meesleepte. Ik keek nog twee afleveringen. Eindelijk kregen we wat te eten/snacken en te drinken, hetzelfde als bij de vorige vluchten. Op een gegeven moment hadden we behoorlijk wat turbulentie. Niet veel later zag ik dat we door een onweersbui waren gevlogen. De onweersbui zag er gaaf uit van bovenaf. Ook zag ik de zonsondergang. Bij het dalen kreeg ik weer erge oorpijn en hoofdpijn. Ik hoopte maar dat we snel op de grond zouden staan. Het landen ging gelukkig vrij snel, net als de bagage ophalen en de bus in. Het is erg warm hier in Buenos Aires, 29 graden, en we liepen hier rond in onze warme kleren. We reden naar het hotel, waar we de andere twee keren ook hebben geslapen. Vannacht deel ik de kamer met Krista. Een deel van de groep wilde nog een drankje doen, maar ik voelde me niet top en voor mij was gisteren eigenlijk al het afscheid. Ik wilde wel empanadas halen voor onderweg naar huis. Samen met Krista liep ik naar het zaakje waar we eerder ook empanadas hadden gehaald, maar zoals alles waren ze al dicht. Morgenochtend sta ik wat vroeger op, in de hoop dat ze dan wel open zijn en ik een paar empanadas kan meenemen. Vannacht is de laatste nacht hier. Morgen om 9.00 uur vertrekken we naar het vliegveld en gaan we verder met onze terugreis naar Nederland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 38902

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: