Een regenachtige dag - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Een regenachtige dag - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Een regenachtige dag

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

27 Januari 2023 | Guatemala, Flores

Het heeft de hele avond en nacht hard geregend. Vanochtend vroeg werd ik weer wakker van de regen en ben ik wakker gebleven. In bed heb ik nog even een aflevering gekeken. Daarna heb ik mijn spullen weer ingepakt en ben ik naar de receptie gegaan.

In de ochtend stond een excursie naar Livingston op het programma. Daar kun je alleen met de boot komen. De groep verdeelde zich over twee boten. Onze buschaffeur ging ook mee en had het erg naar zijn zin. Toen we vertrokken, was het gelukkig droog. Iedereen had zich al voorbereid op regen. Onderweg liet de schipper mooie planten, bloemen en vogels zien. Het was een hele mooie omgeving. Halverwege de boottocht begon het toch zachtjes te regenen, maar niet veel later kwam het met bakken naar beneden. Ik had expres een korte broek en een T-shirt aangedaan, en was op blote voeten de boot ingestapt. Hoe minder ik aan heb, hoe minder er nat wordt. Ook droeg ik een poncho, waardoor eigenlijk alleen mijn armen en benen nat werden. Ik was expres helemaal voorin gaan zitten, omdat ik eigenlijk wel kon genieten van deze tropische bui. Uiteindelijk kregen we ook allemaal een stuk zeil om voor je te houden, maar eigenlijk was alles toch al nat. Ik heb de hele tijd erg gelachen en de anderen konden er ook wel om lachen.

Na een uur varen kwamen we aan bij Livingston. Er was een restaurant waar je wat kon drinken en je kon in het plaatsje rondlopen. Echter regende het zo hard, dat niemand ging rondlopen. Ik vroeg aan Saskia of het vaker zo regent of dat we pech hadden, en ze zei dat we gewoon pech hadden. Ik wilde wel een stukje rondlopen, want daar waren we tenslotte voor gekomen. Iemand anders wilde ook wel mee, dus samen hebben we een klein stukje gelopen. Dit deed ik ook op blote voeten, anders waren mijn schoenen helemaal doorweekt geweest. We waren toch al weer snel terug bij het restaurant.

Na een korte stop stapten we weer op de boot. Het miezerde nog een beetje en al snel werd het gelukkig droog. We moesten weer 44 km terugvaren naar ons hotel. Ik deed mijn poncho uit, zodat die door de wind kon drogen en hij was dan ook al snel weer droog. Na een klein uur stonden we weer bij ons hotel, deed ik mijn droge schoenen aan, pakten we onze bagage en gingen we weer met de boot naar de bus. Hier begonnen we weer aan een lange rit naar Flores.

Het was zo'n vijf uur rijden naar Flores en onderweg hebben we veel regen gehad. Gelukkig zaten we droog. We kwamen langs de grens met Belize, maar dit was geen grensovergang naar Belize. Op een gegeven moment kwamen we langs de weg langs een fruitcontrole. Blijkbaar controleren ze op fruit vanwege mogelijke ziektes. Er kwam een man de bus in en hij begon in het Spaans iets tegen ons te zeggen. Niemand snapte wat hij zei en wij keken hem schaapachtig aan. Saskia deed ook alsof ze het niet begreep. Toen had hij een gesprek met de buschaffeur, liep een rondje door de bus en stapte weer uit. Net toen we weg reden, schoot Saskia in de lach. Ze vertelde dat de man ons had gevraagd om vijf minuten de bus te verlaten, zodat hij de bus kon controleren op fruit. Wij reageerden daar niet op en dat begreep hij niet. Hij vroeg aan de buschaffeur of er geen reisleider was, waarop de buschauffeur zei van niet. Hij zei dat wij geen Spaans spreken en hij ons alleen van A naar B brengt. De man liep uiteindelijk maar een rondje door de bus met ons erbij en stapte toen uit. We moesten erg lachen. Saskia deed alsof ze geen reisleider was, omdat ze werkt op een toeristenvisum en niet op een werkvisum.

Om 17.30 uur kwamen we aan in Flores. Hier moest de bagage uit de bus en in een andere bus. Wij moesten een kwartier lopen naar ons hotel. Net nadat we aankwamen, begon het weer keihard te regenen, dus we waren net op tijd binnen. We legden onze spullen op de kamer en wilden gaan eten. Ik deed de deur dicht en controleerde of hij op slot zat. Ik liep weg en vervolgens controleerde Karin achter mijn rug om alsnog of de deur op slot zat. Mijn geduld was echt op en ik ben heel boos geworden. Ik heb gezegd dat we apart zouden eten en ben weggelopen. Buiten kwam ik een ander stel tegen en ik ben met hen meegegaan. We zochten eerst een supermarkt en zijn daarna lekker gaan eten. Ik had een heerlijke burrito met kip en patatjes, en een fanta met ananassmaak. Die kende ik nog niet, maar was erg lekker!

Om 20.00 uur was ik terug in het hotel, maar Karin nog niet. De receptie heeft de deur voor mij open gedaan. Ik heb mij omgekleed en ben gaan zwemmen in het zwembad. Het zwembad zelf was best koud, maar de whirlpool was heerlijk. Ik heb even gezwommen en heb daarna opgewarmd in de whirlpool. Na drie kwartier was Karin er nog niet. De receptie heeft weer de deur voor mij open gedaan. Hier hoorde ik van andere reisgenoten dat een mannelijke reisgenoot naar het ziekenhuis is met Saskia. Hij voelde zich blijkbaar niet goed, maar dat heb ik helemaal niet meegekregen. Ik hoop maar dat alles goed komt. Daarna heb ik lekker gedoucht, mij klaar gemaakt om te slapen en de spullen weer ingepakt. Ondertussen was Karin ook weer terug gekomen, maar ik had geen zin om nog te praten.

In bed heb ik weer mijn verhaaltje geschreven. Ik ben best wel moe en hoop dat ik goed kan slapen vannacht. Morgen staat de wekker alweer vroeg, waarschijnlijk om 4.00 uur. Als het goed is, gaat dit zeker de moeite waard zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 38976

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: