Een geweldige avond! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Een geweldige avond! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Een geweldige avond!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

24 Januari 2023 | Guatemala, Antigua

Vandaag hadden we een vrije dag. We besloten om wat uit te slapen en rustig op te staan en daarna de stad Antigua te verkennen. Het uitslapen lukte helaas niet, door het vele verkeer en het licht in de kamer. Om 7.00 uur bleef ik wakker en heb ik nog een aflevering gekeken. Daarna heb ik een douche genomen, die helaas lauw was. Ik had mijn backpack overhoop gehaald en die moest ik vandaag ook weer goed inpakken. Terwijl ik even met thuis belde, pakte ik mijn backpack weer in. Daarna gingen we op zoek naar ontbijt. Guatemala is best duur. Ook hebben ze geen gevulde croissantjes en yoghurt met muesli. Ik kocht een grote bak yoghurt van een liter, waar ik twee keer van kan ontbijten. Op het plein in het zonnetje aten we ons ontbijt op, met uitzicht op de vulkaan. Overdag zie je regelmatig een rookpluimpje uit de vulkaan komen. Daarna kochten we een heerlijk groot bananenbrood, waar ik de komende dagen nog van kan eten.

Nadat we onze spullen in de kamer hadden gelegd, gingen we op pad. Er leek weinig te zien te zijn in de stad, dus we besloten om gewoon door wat straatjes te lopen. We liepen langs een kerk, wat ruïnes en de meest gefotografeerde boog van Antigua met de vulkaan (niet de actieve vulkaan) op de achtergrond. Hier kwamen we Saskia tegen. Als bedankje voor het helpen met de formulieren voor Honduras, gaf Saskia me de vlaggetjes van Argentinië en Chili, voor het geval ik ze daar niet zou vinden. Super lief! Daarna kwamen we twee reisgenoten tegen die de wandeling naar het uitzichtpunt wilden maken en we besloten om mee te gaan. Onderweg naar het beginpunt van de wandeling kwamen we Saskia tegen. Zij raadde sterk af om de wandeling te doen, omdat er veel berovingen plaatsvinden op de route naar het uitzichtpunt. Zelf is zij hier in het centrum een keer midden op de dag overvallen met een wapen. Daarom besloten we om de wandeling niet te doen en veilig onder de mensen op straat te blijven. We liepen door nog wat straatjes, maar eigenlijk was er niet veel leuks te zien en te doen. We hadden meer van deze stad verwacht.

We besloten om op het plaza op een bankje te zitten en gewoon even te relaxen. Het zou nog een lange dag worden. Andere reisgenoten kwamen erbij zitten en we hebben een tijd gezellig zitten kletsen en lachen.

Omdat we vanavond niet konden eten, wilden we laat, warm en makkelijk lunchen. Dit keer hebben we toch even bij de MacDonalds wat te eten gehaald en dat was prima. Karin ging al eerder terug naar de kamer. Voor ik terug ging naar de kamer, heb ik nog even kort met thuis gebeld.

In de kamer hebben we ons klaargemaakt voor de excursie naar de vulkaan. Ik trok mijn lange sportlegging aan met mijn wandelschoenen en nam een vest en jas mee. Het kon koud worden vanavond. We gingen met z'n negenen naar de vulkaan. Het was ongeveer een half uur rijden. Daar parkeerden we op privé terrein en kregen we wandelstokken. Het was ongeveer een half uur lopen door de bossen naar de plek waar we gingen zitten. Het was een oneffen ondergrond, dus de stokken waren af en toe wel fijn. Onze gids wees hier en daar wat koffie, avocadobomen en andere dingen aan. Op een gegeven moment kwamen we op een plek met veel as en vulkaan gesteente, waar hij ook liet zien wat wat was, onder genot van een lekkere banaan. Op de bladeren van de bosjes lag as en om een oude lavastroom te kunnen zien, moesten we door de bosjes. Daarna zaten we helemaal onder het as. Gelukkig kon je dit makkelijk afkloppen.

Na nog een klein stukje lopen, zette ons gids de krukjes neer in een open stukje bos. Hier gingen we de rest van de avond zitten en kijken naar de uitbarstingen van de vulkaan Fuego. Het was de hele middag bewolkt geweest en ook toen we aankwamen was het bewolkt en zagen we de vulkaan niet. Het was 18.00 uur en de zon zou bijna ondergaan, maar we zaten dus te staren naar wolken. We kregen nog een heerlijke papaya te eten. Ondertussen ging de zon onder en trokken de wolken langzaam weg door de afnemende temperatuur. Het werd steeds wat helderder en de vulkaan werd beter zichtbaar. Toen het wat donkerder werd, zaten we te staren in het donker, en zagen we voor het eerst de vulkaanuitbarsting van zo dichtbij. Ons hotel staat op 19 km afstand, nu zaten we op 7 km afstand. De uitbarsting duurt elke keer een paar seconden, waarbij lava uitgespuwd wordt en vervolgens de berg afstroomt en uitdooft. Als de uitbarsting voorbij was, keken we naar de prachtige heldere sterrenhemel. Ik zag zelfs weer een vallende ster. Ook kregen we heerlijk bananenbrood en chocolademelk. De chocolademelk was erg sterk vergeleken met Nederland, maar wel lekker. We hebben een aantal prachtige vulkaanuitbarstingen gezien. Sommigen wat groter, anderen wat kleiner. Als de vulkaan uitbarste, zag je dat eerst. Een paar seconden daarna hoorde je de donders van de uitbarsting, wat net lijkt op onweer. Een paar seconden daarna hoorde je de gigantische lavastenen met grote snelheid de berg af rollen. Heel spectaculair om te zien. Ook zagen we zaklantaarns op de vulkaan, zowel op de Fuego als op de niet actieve vulkaan daarnaast (basecamp). De gids vertelde dat zij op ongeveer 300 meter afstand van de uitbarsting zitten en dat dat heel erg gevaarlijk is. Als we de lavastromen naar beneden zagen komen, leek het ons ook wel gevaarlijk dichtbij te komen. Op een gegeven moment zagen we dat ze terug liepen naar het basecamp op de andere niet actieve vulkaan. Uiteindelijk bestond de avond uit staren in het donker, kijken naar de bewegende sterrenhemel (de maan verdween uiteindelijk achter de vulkaan), lekker eten en drinken en kletsen en lachen en een aantal prachtige uitbarstingen. Het was een geweldige avond. Op het einde koelde het wel erg af. Rond 20.30 uur ruimden we onze spullen op. We kregen een hoofdzaklamp, zodat we in het donker de weg konden vinden en onze handen vrij hadden om met de stokken te lopen. Het was een hele leuke ervaring. Vlak voor we bij het busje waren, hadden we nog één keer uitzicht op de vulkaan. We hebben een kwartier staan wachten, maar er kwam maar niets. Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar het busje en weer naar het hotel gereden, waar we rond 22.00 uur aankwamen.

In het hotel heb ik snel de laatste spullen opgeruimd. Het lukte bijna niet om in slaap te vallen, maar uiteindelijk lukte het toch.

PS: het lukte mij niet om goede foto's te maken, maar bij anderen gelukkig wel. Ik hoop straks meerdere foto's te ontvangen, maar hierbij een indruk van de avond!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 39073

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: