Lake Atitlán - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Lake Atitlán - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Lake Atitlán

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

23 Januari 2023 | Guatemala, Antigua

Gisterenavond had ik last van mijn buik en kon ik niet lekker liggen. Om 1.00 uur werd ik wakker en kon ik even niet slapen. Gelukkig ben ik wel weer in slaap gevallen en voelde ik mij vanmorgen gewoon goed. De afgelopen week heb ik weinig gegeten en de pasta kip pesto was waarschijnlijk zwaar gevallen. Anderen in de groep voelen zich al een paar dagen niet lekker, maar tot dusver gaat bij mij alles goed.

Vanmorgen at ik mijn yoghurt weer bij het meer en genoot ik van het uitzicht.In de kamer pakte ik mijn laatste spullen weer in.

Vandaag stond een excursie op het programma op en rond het meer. Onze lokale gids Lola nam ons mee de boot op, naar drie verschillende dorpjes. Bij de eerste stop maakten we een wandeling een stuk omhoog en kregen we uitleg over onder andere de omgeving, het meer, de vulkanen en de dorpjes. Er zijn twaalf dorpjes met allemaal verschillende talen en verschillende klederdracht. Lola spreekt de Maya taal en Spaans. Guatemala heeft 47 vulkanen, waarvan er drie rondom dit meer liggen. Halverwege de wandeling kregen we een heerlijk zoet stukje ananas en mini banaatjes. Het was erg lekker!

Bij de tweede stop kregen we te zien hoe van wol draad wordt gemaakt, hoe en van welke natuurlijke producten de draden kleur krijgen en hoe ze weven. Erg interessant om te zien. Ook kregen we uitleg over het koffie proces, van bonen plukken, drogen, etc. en konden we koffie proeven. Helaas lust ik geen koffie. Guatemala exporteert veel koffie.

Bij de derde stop hadden we de tijd om te lunchen. Na een uur vertrokken we weer met de boot naar Panajachel. Hier stapten we direct in de bus en gingen we op weg naar Antigua.

In de bus moest Saskia voor iedereen een formulier invullen om Honduras in te mogen over een paar dagen. Ik hielp haar door alle gegevens op te zeggen, zodat zij het kon invullen. Zo ging het toch wat sneller.

In het begin van de busreis nam de buschaffeur een ruime bocht in de bergen, maar er kwam een tegenligger aan. De bus heeft blijkbaar de zijkant van de auto geschrampt. De eigenaar van de auto stapte uit en wilde geld zien van onze chauffeur. Onze chaffeur pakte uiteindelijk een flinke stapel geld en gaf het aan de man. Het is echt geen beste chaffeur. Na dit incident reed de chaffeur extreem langzaam. Ook op de snelweg reed hij maar 50. In een bocht werd onze bus afgesneden door een vrachtwagen en moest onze bus ineens op de rem trappen. Waarschijnlijk was de vrachtwagen geïrriteerd door het langzame tempo van onze chaffeur. Saskia vroeg de chauffeur om harder te gaan rijden en uiteindelijk deed hij dat ook. Maar eigenlijk voelde niemand zich echt veilig in de bus. Vlak voordat we in Antigua aankwamen, liet Saskia weten dat ze om een andere chaffeur heeft gevraagd en dat dat gelukt is. We krijgen per direct een nieuwe bus met een nieuwe chaffeur. Iedereen is daar erg blij mee.

Onze bus was te groot voor het stadje. Daarom moesten we overstappen op twee kleinere busjes die ons naar het hotel zouden brengen. Echter stond één busje in de file, waardoor het andere busje heen en weer moest rijden om ons naar het hotel te brengen.

Nadat we onze spullen op de kamer hadden gelegd, deden we een korte oriëntatie wandeling. Daarna hebben we met een deel van de groep heerlijk gegeten. Ik had een spinazie quiche en hij was heel lekker! Ook was het erg gezellig met de groep en hebben we veel gelachen.

Ondertussen was het al wat later. Rond 20.15 uur stonden we op het dakterras van ons hotel. Want hier komt het mooie: Antigua wordt omringd door drie vulkanen, waarvan er één actief is! Als het donker is, kun je ongeveer om de tien minuten de vulkaan zien uitbarsten! We stonden met een groepje gespannen en vol verwachting te kijken. En ja hoor, na ongeveer tien minuten zagen we in de verte lava de lucht in gaan. Ontzettend gaaf! We hebben de vulkaan een aantal keer zien uitbarsten. Uiteindelijk ging ik pas een uur later terug naar de kamer. Ik had hier wel uren naar kunnen kijken. Zo bijzonder! Daarom kijk ik ook zo uit naar morgenavond. Met een deel van de groep gaan we dan op excursie naar de vulkaan en gaan we de vulkaanuitbarsting van dichtbij bekijken!

PS: we komen waarschijnlijk rond 21.00 of 22.00 uur terug van de excursie naar de vulkaan, maar de volgende dag moeten we om 3.00 uur vertrekken. We hebben dus een hele korte nacht. Het kan zijn dat ik daardoor mijn verhaaltje een dag later schrijf en plaats.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 38996

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: