Een lange reisdag! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Een lange reisdag! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Een lange reisdag!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Januari 2023 | Mexico, Mexico-stad

Vandaag was het eindelijk zover! Na lang voorbereiden ging het eerste deel van mijn wereldreis beginnen. Dat vond ik toch wel erg spannend. Ik heb wel vaker alleen gevlogen, maar nog nooit zover en ook niet om te reizen. Dat is toch wel een andere beleving, om dan alleen te vliegen. Gelukkig reis ik op het land wel in een groep, maar ik vlieg alleen naar alle bestemmingen.

Vanmorgen stond de wekker om 3.15 uur. Ik had net drie uur geslapen, dus veel slaap heb ik niet gehad. Na toch wel een emotioneel en regenachtig afscheid van mijn moeder en zusjes bij Schiphol, ging het avontuur dan echt beginnen. Bij het inchecken van mijn backpack bleek dat hij ruim 17 kilo woog. Heel zwaar, maar ook niet gek als je spullen meeneemt voor zeven weken, waarvan vier weken warm Mexico en drie weken koud Patagonië. Ook heb ik gelijk US dollars gepind, die ik straks nodig ga hebben. Dit keer heb ik een andere betaalpas, waarmee ik als het goed is in meerdere valuta kan betalen en pinnen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken.

De eerste vlucht is naar Cancun in Mexico, met een tussenlanding op Varadero in Cuba. De vlucht naar Cuba duurde maarliefst tien uur (Cancun met tussenstop Varadero is ook de langste vlucht van TUI), met een vliegtuig van 200.000 kilo! We zaten maar met z'n tweeën op de rij en ik raakte in gesprek met de vrouw. Het verbaasde me dat het vliegtuig niet vol zat en ik geen stoel kon kiezen, maar eigenlijk graag naast het raampje had willen zitten. De vrouw is toen met mij van plek gewisseld, zodat ik naast het raampje zat. Super aardig! Toch leuk om tijdens de vlucht naar buiten te kunnen kijken. We vlogen over het Verenigd Koninkrijk en uiteindelijk over Canada en Amerika (New York, Washington, Miami, Florida Keys) en prachtige riffen. Tussen alle bewolking door, kon ik gelukkig ook nog wat land zien. Na tien uur zitten merkte ik wel dat het zitten zeer deed. Tussendoor heb ik nog een formulier ingevuld voor de immigratie in Mexico. Toen we eenmaal op Cuba geland waren, stapten de passagiers uit die Cuba als eindbestemming hadden. De passagiers met als eindbestemming Cancun bleven zitten. Uiteindelijk hebben we ongeveer een uur in het vliegtuig gewacht, waarbij ondertussen de passagiers waren ingestapt die vanuit Cuba, via Mexico, weer terug naar Nederland vlogen. De vlucht van Cuba naar Mexico was nog eens een uur. In het vliegtuig heb ik veel afleveringen gekeken van een gedownloade serie en heb ik af en toe geprobeerd te slapen. Dat is niet helemaal gelukt. Tussendoor kregen we ook nog een lekker ontbijt en een lunch. Dat was wel goed geregeld!

Toen ik aankwam in Cancun, probeerde ik even naar huis te bellen nadat ik mijn backpack had opgehaald en door alle security was. Helaas blokkeerde de wifi verbindingen via WhatsApp, waardoor dat niet lukte. Voor mijn binnenlandse vlucht naar Mexico City moest ik naar een andere terminal. Iedereen probeerde een taxi aan te smeren, maar ik was op zoek naar de gratis shuttle service tussen de terminals. Die vond ik gelukkig al snel en ik stond ook al snel op de goede terminal. Het was buiten heerlijk warm, 27 graden! Ik at buiten nog even een broodje en besloot daarna maar direct weer in te checken, om op tijd te zijn. Het inchecken ging soepel en al snel zat ik te wachten op mijn vlucht. Dat duurde nog best lang, dus ik heb een aflevering gekeken en ben daarna nog even langs de winkeltjes gelopen. Bij het eerste winkeltje zag ik direct al het vlaggetje hangen waar ik naar op zoek ben. Ik had alleen nog geen Mexicaanse peso's en ik vind het ook wel leuk om hem tijdens mijn reis te kopen, en niet gelijk op de eerste dag. Het geeft mij wel hoop dat ik het vlaggetje tijdens mijn reis ga tegenkomen en kan kopen.

Ondertussen was ik al 24 uur onderweg en wakker, na maar drie uur slaap en wat kleine dutjes in het vliegtuig. Ik hoopte dat ik tijdens de vlucht van Cancun naar Mexico City wat kon slapen, maar helaas lukte dit niet.

Na 27 uur reizen en wakker zijn, kwam ik eindelijk aan op Mexico City (6.30 uur Nederlandse tijd, 23.30 uur Mexicaanse tijd)! Ik was heel erg moe. Omdat ik 's nachts niet over straat wilde, had ik bedacht om de rest van de nacht op het vliegveld door te brengen. Als snel vond ik een trap met mensen die hetzelfde dachten en daar ook lagen te slapen. Ik had een fijn plekje om te zitten en kon gelukkig nu wel even met thuis videobellen. Uiteindelijk ben ik rond 00.30 uur gaan liggen. Ik had gelukkig een kussentje en gebruikte mijn flightback als soort slaapzak (multifunctioneel, maar ik pas er net niet helemaal in), om een beetje warm te blijven. Uiteindelijk heb ik zo'n twee uur kunnen slapen. Daarna besloot ik om me even op te frissen op het toilet. Na zo'n lange dag reizen wilde ik wel graag mijn tanden poetsen en mijn haar fatsoeneren. Het is wel apart om zo een nacht op het vliegveld mee te maken.

Ondertussen is het 3.30 uur. Dat ik me redelijk uitgerust voel en niet meer echt kan slapen na maar twee uur slaap, zal ook wel met de jetlag te maken hebben. Ik heb met de taxi chauffeur die de reisgids aanraadde afgesproken dat hij mij 7.30 uur naar het hotel brengt. Tot die tijd moet ik mij dus nog even vermaken op het vliegveld.


  • 13 Januari 2023 - 18:58

    Ineke:

    Het avontuur gaat nu echt beginnen en daarmee ons vervolgverhaal.

    Wat zal je bed in het hotel lekker slapen als je zo moe bent, of moet je al snel aantreden om kennis te maken met de groep.

    In iedergeval een fijne reis.

    Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 39031

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: