Een onvergetelijke dag met duiken - Reisverslag uit Ibiza, Spanje van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Een onvergetelijke dag met duiken - Reisverslag uit Ibiza, Spanje van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Een onvergetelijke dag met duiken

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

21 Oktober 2021 | Spanje, Ibiza

Vanmorgen stond ik weer bijtijds op, want vandaag was het weer de dag om te duiken! Ik had er super veel zin in. Ik heb wat spullen klaargelegd en ben daarna rustig gaan ontbijten. Toen ik terug kwam in de kamer, heb ik nog even met de vriend gebeld die zaterdag komt, om wat dingen af te stemmen. Daar heb ik ook zin in! Daarna heb ik al mijn spullen gepakt en ben ik naar de duikschool gelopen. Het was weer mooi weer, dus daar hadden we geluk mee.

Ik was er al wat eerder dan 10.00 uur. Ik kon gelijk weer wat papierwerk invullen voor de verzekering en mijn materialen verzamelen. Ik had vrijwel dezelfde materialen als maandag, dus dat was wel makkelijk. Vandaag gingen we met z'n vieren, waarvan één instructeur. Toen iedereen klaar was om te gaan, zijn we over de rotsen naar de boot gelopen. De nieuwe loopplank was gisteren binnen gekomen, dus die konden we vandaag gebruiken om op de boot te komen. Op de boot hebben we de duikset klaargemaakt. Daarna was het weer een stukje varen naar de duiklocatie. Vandaag stonden er flinke golven, wat het varen wel leuk maakte. Toen we bij de eerste duiklocatie aankwamen, bleek dat er te veel golven en stroming stond om daar te kunnen duiken. Jammer, want dit schijnt een mooie locatie te zijn. Daarom gingen we weer terug, naar een wat rustigere plek, Charlies. Hier hebben we eerst de briefing gedaan, waarin we alle belangrijkste dingen hebben besproken. Daarna zijn we ons klaar gaan maken voor de duik. Ik had gevraagd of de instructeur een filmpje kon maken met mijn camera, op het moment dat ik het water in zou gaan, dus dat deed hij. Leuk!

Ik was buddy met een Engelse jongen en de instructeur was buddy met een Franse vrouw. In het begin had ik weer een beetje moeite met het klaren van mijn oren, maar toen we weer rond de 10 meter zaten, ging het prima. Het was weer genieten. Er waren veel vissen te zien. Soms weet ik gewoon niet waar ik moet kijken, omdat er zoveel te zien is. Op een gegeven moment mochten mijn buddy en ik naar de 25 meter gaan om daar wat meer te zien. De instructeur met de Franse vrouw bleven rond de 18 meter. Uiteindelijk zijn we op 28,7 meter diepte geweest. Daarna gingen we weer verder. We konden een stukje onder/tussen wat rotsen door zwemmen. De instructeur ging eerst en daarna de Franse vrouw. We waren op zo'n 8 meter diepte en ze zweefde zo omhoog naar de oppervlakte. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. De instructeur zag het eerst niet, pas toen hij zich omdraaide en ik naar boven wees, kon hij haar helpen. Daarna konden ik en mijn buddy door de rotsen heen. De vrouw deed het niet erg goed, dus de instructeur hielp haar meer en ze had ook nog wat minder lucht, dus ze gingen een stuk voor ons uit. Mijn buddy en ik deden het wat rustiger aan. Toen zagen we nog een murena, en die had zich niet verstopt, dus we zagen hem helemaal. Erg vet! Daarna hadden we onze safety stop bij de boot. Toen we boven water waren (na een duik van ongeveer 47 minuten), heb ik nog een filmpje gemaakt met duiken net onder het wateroppervlak. Mijn buddy heeft een stukje gefilmd en ik heb een stukje mezelf gefilmd. Ik ben benieuwd naar het resultaat, maar het is in ieder geval leuk dat ik wat beeldmateriaal heb. Daarna zijn we weer de boot op geklommen en hebben we de duikset weer afgedaan.

De golven en de wind waren minder geworden, dus we besloten om terug te keren naar de eerste duiklocatie waar we hadden gekeken, om te kijken of het er nu wel rustig genoeg was om te duiken. En dat was het geval! Deze duiklocatie heette Point of no return. We moesten even een pauze houden. In die tijd hebben we even zitten kletsen en daarna hebben we de duikset voor de tweede duik klaargemaakt. We deden weer een briefing. De Franse vrouw gaf aan geen tweede duik te willen doen, omdat ze zich niet heel lekker voelde. Daarom gingen we dus met z'n drieën.

Ik ging weer erg rustig naar beneden en dit keer ging het best goed met klaren. We waren al vrij snel op zo'n 10 meter diepte. Er was hier zo veel leven! We hebben enorm veel vissen gezien. En dan zwemt er een grotere vis door een school kleinere vissen en dan schieten alle vissen een andere kant op. Erg vet! Ook spotte ik al vrij snel weer een tandbaars. Daar zag ik ook een hele grote krab. De hele duik hebben we heel veel murena's gezien en op het laatst zelfs een los bewegende. Op een gegeven moment kwamen we op een wat opener stukje, met enorm veel vissen. Grotere kleinere, met veel kleuren, langwerpige. Er was zo enorm veel te zien! We instructeur had een camera mee en ik vroeg of hij een filmpje wilde maken van mij. En dat deed hij. Gaaf! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ook maakte hij veel andere filmpjes en foto's. Het diepste punt deze duik was 24,1 meter. Hier was het water een stuk frisser en had ik het wel een beetje koud. We gingen daarna naar een ondieper stukje, op zo'n 10 meter. Hier was ook weer van alles te zien. We waren omringd met rotsen en hier deden we ook onze safety stop. Daarna gingen we door een smalle opening tussen de rotsen, door een kleine tunnel. Dat was erg mooi. Hier zagen we de los bewegende murena. Toen waren we alweer terug bij de boot. Na een duik van ongeveer 52 zijn we weer de boot op geklommen en hebben alle materialen afgedaan. Ten slotte zijn we weer terug gevaren naar de duikschool bij het strandje naast mijn hotel. Het waren nog steeds erg leuke golven, dus alleen al van het varen heb ik genoten.

We hebben alle materialen weer terug gebracht naar de duikschool over de rotsen. Hier is alles weer schoongemaakt en hebben we ons omgekleed. Ik heb mijn duik logboek ingevuld. Toen de instructeur mijn logboek tekende, zag hij dat dit mijn 14e en 15e duik was. Hij was onder de indruk van mijn vaardigheden met zo weinig duiken. Wat een mooi compliment! Daarna had ik afgesproken om volgende week even met mijn laptop langs te komen, zodat ik alle foto's en filmpjes van de instructeur op mijn laptop kan zetten. Het blijft moeilijk om te omschrijven hoe duiken is en wat je ziet, als anderen het nog nooit gedaan hebben. Hopelijk kan ik met deze filmpjes een wat duidelijker beeld geven.

Uiteindelijk was het alweer rond 17.30 uur en ben ik weer terug gegaan naar het hotel. Ik heb eerst een lekkere douche genomen. Daarna heb ik in mijn kamer alvast mijn verhaal geschreven over vandaag. Ook heb ik nog wat aantekeningen gemaakt in mijn duik logboekje. Ten slotte moest ik echt aan studie om een opdracht voor morgen voor te bereiden. Voor het eten heb ik het eerste deel gedaan, na het eten heb ik het tweede deel gedaan. Om 21.30 uur was ik klaar. Door dit harde werken, kon ik vandaag wel mooi genieten van mijn vrije dag en duiken!

Ik heb nog even naar mijn zelf gemaakte filmpjes gekeken van het duiken. Daarna ben ik Expeditie Robinson terug gaan kijken bij het zwembad met een lekker kopje thee.

Voor morgen wordt de hele dag regen voorspeld. We hebben dan echt geluk gehad met duiken deze week op maandag en donderdag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ibiza

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 39337

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: