Fietsend Buenos Aires ontdekken - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Fietsend Buenos Aires ontdekken - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Fietsend Buenos Aires ontdekken

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 Februari 2023 | Argentinië, Buenos Aires

"Als ik nu niet goed slaap, dan weet ik het ook niet meer." Nou, dat heb ik geweten. Om 2.00 uur werd ik even wakker, maar daarna viel ik weer in een diepe slaap. Ik had de wekker om 6.45 uur gezet. Ik werd op een gegeven moment wakker en keek op mijn telefoon: was het 8.00 uur! Ik had me verslapen! Dat gebeurt me echt twee keer per jaar en ik schrok ervan. Ik sprong mijn bed uit, kleedde me aan, pakte mijn spullen en met vijf minuten stond ik beneden bij het ontbijt. Iedereen zat daar al, want zij waren door de jetlag al erg vroeg wakker geworden. Ik was gelukkig niet echt te laat, ik had om 7.30 uur willen ontbijten en we zouden om 9.00 uur vertrekken. Het was dus niet heel erg dat ik me verslapen had. Mijn lichaam had dit echt nodig gehad. Het ontbijt was heerlijk! Een aantal verschillende zoete broodjes en lekker drinken. Lang geleden dat ik zo lekker heb ontbeten!

Om 9.00 uur verzamelden we beneden voor de fietstour. Twee reisgenoten gingen niet mee. We liepen naar het verzamelpunt toe en kregen een fiets en een helm. Onderweg bij alle stops kregen we uitleg over van alles over Buenos Aires en Argentinië. Argentinië was vroeger rijk, maar tegenwoordig gaat het helemaal niet zo goed. Ze hebben te maken met enorme inflatie (nu zo'n 90%, maar dat schiet elke maand enorm omhoog). Ze krijgen in juli een nieuw briefje van 2.000 Argentijnse peso's, maar tegen de tijd dat dit uitgegeven wordt, is dat briefje evenveel waard als een briefje van 1.000 nu. Echt bizar. Dat is ook de reden dat we bij de blauwe markt (voor ons eigenlijk de zwarte markt) geld hebben gewisseld. Op de blauwe markt krijg je twee keer zoveel peso's voor je dollars of euro's dan op de witte markt. Het WK voetbal was voor de Argentijnen hoop op een feestelijke gebeurtenis. Het was dan ook gekkenhuis toen ze het WK wonnen en dat zie je nog steeds terug in de straten, met afbeeldingen van onder andere Messi. Het is gaaf om rond te lopen waar toen na de finale miljoenen mensen op straat feest vierden. Er zijn veel mooie parken met bloemen en die parken zijn vernoemd naar landen of steden met geschenken uit die landen. In één park staat een gigantische metalen bloem, die is gemaakt van stukken gerecycled vliegtuigen. Heel gaaf. Buenos Aires ligt natuurlijk aan de zee, maar de stad heeft geen strand. In de vorige eeuw is het strand gesloten, tot honderden kilometers buiten de stad. Helaas kun je er dus geen duik in zee nemen. Ook fietsten we in de wijk waar Máxima heeft gewoond.

Het was enorm warm vandaag, zo'n 36 graden. Het was veel warmer dan Mexico en voor de rest van de groep was dat ook een enorme overgang. Ik heb veel gedronken en dat was ook zeker nodig. De lunch sloeg ik over, omdat ik vanmorgen veel had ontbeten.

Aan het eind van de fietstour gingen we naar een begraafplaats, Recoleta. Dit is de derde belangrijkste begraafplaats ter wereld. Er staan veel mooie, grote mausoleums met allemaal andere bijzondere verhalen. Het was indrukwekkend om daar rond te lopen. Daarna sloten we de fietstour af. Ik kreeg een verrassend positieve indruk van Buenos Aires! Tot nu toe vind ik het een leuke stad.

Met een groepje liepen we terug naar het hotel. De groep bestaat uit 16 mensen. Iedereen is ouder dan 45 en de meesten zijn ouder dan 55. Er is één jongen van 29 en samen zijn wij jonkies van de groep. Tot nu toe vind ik het een hele leuke en gezellige groep.

Tijdens de eerste stop van de fietstour hoorden we dat één van de reisgenoten die niet mee ging fietsen, positief testte met een zelftest en later ook met een antigeen test. Uiteindelijk bleek dat er verder geen gevolgen zijn voor de groep en die reisgenoot gewoon verder mee mag reizen. Maar de groep moest anoniem stemmen en als één iemand van de groep daar bezwaar tegen zou hebben, mocht ze niet mee. Helaas blijkt dat er in ieder geval één iemand bezwaar had, want ze mag morgen niet mee vliegen en we zien haar pas later in de reis weer. Ik vind het heel jammer voor haar.

Toen ik terug was in mijn kamer, deed ik voor de zekerheid ook een zelftest. Sinds de tweede duik ben ik verkouden, heb ik hoofdpijn, moet ik niezen en hoesten en heb ik last van mijn keel en ben ik mijn stem regelmatig kwijt. Ik wist vrij zeker dat dit van het duiken zou komen. Dat bleek gelukkig ook, want de zelftest was negatief. Dat was een opluchting.

Ik checkte in voor de vlucht morgen. Daarna maakte ik me klaar om te gaan eten. Met een groepje van vijf hadden we afgesproken om in de haven te eten. Toen we daar gingen zitten, bleek het een duur restaurant te zijn. Iedereen weet ondertussen dat ik bezig ben met een wereldreis en dat ik keuzes moet maken rondom mijn financiën. Ik gaf aan dat dit voor mij te duur was. Ze boden aan om een deel voor mij te betalen. Ik vond dat super lief, maar ik ken deze mensen pas één dag en ik voelde me erg opgelaten. Ze stonden er echt op, dus ik stemde ook in. Het was een buffet en het was erg lekker, samen met een fles wijn. Het toetje was ook inbegrepen, dus ik nam een heerlijke cheesecake! Dat was ook al erg lang geleden. Uiteindelijk hebben ze met z'n vieren ook voor mij betaald. Het was weer een gezellige avond! We liepen met een leuke omweg terug naar het hotel en onderweg kletsten we nog wat.

In het hotel nam ik een snelle douche en pakte ik mijn backpack weer in. Morgen vliegen we een stukje naar het zuiden. Bij deze binnenlandse vlucht mag je ruimbagage maar 15 kg wegen. Toen ik naar Buenos Aires vloog, woog mijn backpack 18 kg. Dat wordt nog een uitdaging. Gelukkig mag je twee stuks handbagage meenemen, dus ik heb wat zware dingen in de handbagage gestopt. Morgen pak ik de laatste dingen in en weeg ik of ik een beetje goed zit.

Ondertussen is het alweer laat, bijna 00.00 uur. Ik hoop dat ik weer lekker kan slapen, maar dat ik dit keer wel wakker word van de wekker, want nu moet ik morgenochtend uitchecken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 39076

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: