In Guatemala! - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu In Guatemala! - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

In Guatemala!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

21 Januari 2023 | Guatemala, Panajachel

Voordat ik gisteren ging slapen, heb ik nog een aflevering gekeken voor wat ontspanning. Dit keer had ik mijn sokken aangedaan en ben ik na een warme douche in bed gaan liggen en gaan opwarmen. Uiteindelijk heb ik het vannacht iets minder koud gehad.

Nadat ik me had aangekleed en de laatste spullen had ingepakt, vertrok ik naar de lobby. Ik had een jurkje aangetrokken, maar het bleek nog erg koud te zijn. Toen we met de bus vertrokken, bleken we ook in de wolken te zitten. Na twee uur rijden stopten we voor het ontbijt. Er was gezegd dat het een buffet onbijt was, met broodjes, taartjes, etc. Ik keek uit naar het onbijt, maar er bleek alleen een beetje yoghurt en fruit te zijn en verder alleen maar warme en hartige dingen. Dat wilde ik niet eten. Daarom heb ik maar op de parkeerplaats mijn yoghurt gegeten die ik voor de zekerheid had meegenomen. Bij de supermarkt kocht ik gelijk weer nieuwe yoghurt.

Na nog eens anderhalf uur rijden, kwamen we bij de grens aan. Eerst moesten we de bus uit om een stempel te halen dat we Mexico uitgingen. Daarna stapten we weer in de bus en reden we een klein stukje door. Daar stapten we uit en namen we afscheid van onze bus en chauffeur. De chauffeur zou direct in 18 uur terug rijden naar Mexico City. Een super lange rit!

Mannen met karren voor de koffers wachtten ons op en zetten de koffers op hun karren. We moesten een stuk de heuvel oplopen, tussen allemaal winkeltjes door. Uiteindelijk liepen we de grens over naar Guatemala. Hier kregen we een stempel van Guatemala. Ook kon je hier gelijk geld wisselen, maar dat wilde ik pas later doen. Toen alle paspoorten klaar waren, werd de helft van onze bagage op een pick up truck gezet. De helft van de groep moest achterin de bak erbij gaan staan. We leken wel vee, zo opgepropt staan. We moesten nog ongeveer vijf minuten omhoog rijden naar onze nieuwe bus met nieuwe chaffeur. Ik vond dit een hele leuke ervaring. Daarna reed de pick up truck terug om de andere helft van de bagage en de groep op te halen. Het was op de grens heel erg warm en ik stond dan ook heel erg te zweten.

Guatemala is een stuk armer dan Mexico en dat merkte je gelijk aan de bus en de wegen. Dat is van iets mindere kwaliteit, maar ik vind het juist veel leuker en avontuurlijker. De wegen zijn smaller en slechter, waardoor je hobbelend de weg over gaat. Na twee uur stopten we bij een restaurant om te pinnen en te eten. Ik heb nu een nieuwe munteenheid: Quetzal.

Na deze stop was het nog ongeveer vier uur rijden. We reden door de bergen, met veel bochten en mooi uitzicht. Ergens halverwege deden we nog een stop. Hier was het weer erg fris. We zaten op 2.600 meter hoogte en we zaten in de wolken. De rest van de rit hadden we geen uitzicht meer door de wolken en het werd ook donker. De busrit was soms erg spannend. De chauffeur neemt bochten soms te krap, staat ineens op de rem of mist een drempel, waardoor het een hobbelige rit was. Ik ben benieuwd hoe dat de komende week gaat zijn.

Rond 19.00 uur kwamen we in het donker, na twaalf uur reizen, aan bij het hotel in Panajachel. We hebben geluk gehad dat de hele dag soepel was verlopen, we geen vertraging hadden en we op tijd aan waren gekomen. We hadden trek en gingen direct nadat we onze spullen op de kamer hadden gezet ergens eten. Het is een klein dorpje met alleen maar lokale restaurants. We hebben voor het eerst allebei in hetzelfde restaurant gegeten. Ik had weer lekkere nacho's met guacemole. Karin had een lasagne. Het smaakte goed!

Ondertussen was het al laat. We liepen terug naar het hotel en zijn gelijk ons bed in gegaan.

Wat betreft de situatie met Karin is dat vandaag grotendeels opgelost. Eén van de andere reisgenoten wil ook zonder airco aan slapen, dus straks gaan we van kamergenoot wisselen en is iedereen blij. Ik vond het leuk dat we vanavond allebei in hetzelfde restaurant hebben gegeten en hoop dat dat de komende week ook zal zijn omdat er simpelweg geen andere opties zijn voor haar. Ook heb ik het idee dat ze iets anders doet, dus misschien dat gisteren toch iets heeft geholpen.

Ongeacht deze situatie geniet ik volop van deze reis! Ondertussen zit ik alweer op eenvijfde deel en hebben we nog veel moois te zien en doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Panajachel

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 39129

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: