Felucca boot trip! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Felucca boot trip! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Felucca boot trip!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

29 September 2022 | Egypte, Aswan

Vanmorgen konden we een beetje uitslapen. Om 7.30 uur werden we wakker van de wekker. Eerst zijn we gaan ontbijten. Het was een uitgebreid buffet, met ook veel zoetigheden. Dat was wel erg lekker. Daarna hebben we onze spullen weer ingepakt. Voordat we in de lobby verzamelden om 10.30 uur, had ik nog tijd om even een duik te nemen in het zwembad. En ik was niet de enige die daar zo over dacht. Het was nog een heerlijke duik. Ik heb in de hotelkamer nog even snel een douche genomen en daarna konden ook de laatste spullen in de backpack.

Voordat we vertrokken, wilde ik nog even snel mijn verhaaltje van woensdag erop zetten. Dat was woensdag niet gelukt, omdat waarbenjij.nu het niet deed. Maar vanmorgen deed die site het weer niet, dus toen was het helaas ook niet gelukt. Vandaar dat het wat langer duurde om mijn verhaaltjes te plaatsen.

Rond 11.00 uur vertrokken we met de felucca boot, een typisch Egyptische boot, voor de trip over de Nijl. De groep was verdeeld over twee felucca's. Het is een zeilboot en we gingen dan ook zigzaggend over de Nijl. Vannacht slapen we ook op de felucca, dus de boot is eigenlijk een groot matras. Daar hebben we op gezeten en gelegen. Door het dak en het windje was het heerlijk qua temperatuur. We hebben gezellig gekletst en gelachen. Het was een ontspannen sfeer.

Na ongeveer twee uur stopten we langs de kant. Er was een volgboot, met daarop twee verdiepingen met stoelen en tafels. Daar gingen we met de hele groep lunchen. Een andere Djoser groep, die we in het hotel tegen kwamen, gingen ook op de felucca en ook bij ons op de boot eten. Het was weer typisch Egyptisch eten: rijst, groente en rundvlees. Het was weer lekker.

Uiteindelijk vervolgden we onze tocht over de Nijl. Het was een gezellige en ontspannen sfeer. Ondertussen was het wel al warmer geworden. Ik was even gaan liggen en heb ook even liggen slapen. Dat deed me wel goed.

Rond 17.30 uur ging de zon onder en we zouden tot zonsondergang varen. Maar op dat moment viel de wind weg en konden we eigenlijk niet veel verder meer komen. We lagen zo goed als stil en dreven alleen met de stroming mee. Op een gegeven moment kwam de volgboot met de twee felucca's van de andere groep aan. We zijn daaraan vast gemaakt, zodat de volgboot ons kon slepen naar de plek waar we zouden eten en slapen (de volgboot is wel een motorboot), maar dit bleek maar 50 meter te zijn.

Eenmaal aangekomen merkten we dat we veel last hadden van muggen. Echter waren we vergeten om de muggenspray met deet uit de backpack te halen en die lag onder het slaapgedeelte. Gelukkig konden we van iemand anders wat gebruiken. Daarna konden we de volgboot op. Er waren problemen met de generator. Hij viel elke keer uit, waardoor er geen elektriciteit was en we niet gebruik konden maken van de kraan en niet konden eten. De zon was al even onder, dus het werd ook al donker. Gelukkig kregen ze de generator weer aan en hadden we ook weer licht.

Na een tijdje wachten konden we lekker gaan eten. Dit keer pasta, aardappels, kip, brood en ships en als toetje een stukje appel en wat druiven. Ook dit was weer erg lekker. Ondertussen had de crew de felucca's klaargemaakt om te slapen. We slapen vannacht met ongeveer 50 man op vier felucca's op de Nijl. We hadden lakens, dekens en een muggennet om het slaapdeel. We liggen met vijf mensen op een rij aan twee kanten op de boot, naast elkaar, dus met tien op een boot. De crew slaapt ook nog naast ons. Gelukkig konden we wel even snel tanden poetsen. Het is om 21.00 uur nog steeds 36 graden, dus een deken is zeker niet nodig.

We hopen dat we toch een beetje kunnen slapen vannacht. Morgen wordt weer een lange dag met het bezoeken van tempels. We staan om 5.30 uur op en kunnen dan ontbijten en de zonsopgang zien.