Abu Simbel! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Abu Simbel! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Abu Simbel!

28 September 2022 | Egypte, Aswan

Vanmorgen ging de wekker al om 4.00 uur. We hebben ons aangekleed en zijn naar de lobby gegaan waar we om 4.30 uur verzamelden en een ontbijt / lunchpakket kregen. Daarna vertrokken we met de bus naar Abu Simbel. Dit ligt helemaal in het zuiden van Egypte, vlakbij Soedan. Het was dan ook een busreis van drie uur dwars door de woestijn. 'S ochtends was het nog donker, dus ik heb wel geprobeerd nog een beetje te slapen in de bus.

Er zijn enorm veel politie agenten, toerisme politie en militairen op straat met pistolen en geweren. In Egypte zijn er 1.300.000 soldaten. Overal wordt er gecontroleerd. Je zou je bijna niet veilig voelen.

Ergens halverwege, midden in de woestijn, kwamen we om 7.00 uur aan bij een cafetaria. Net als 15 andere bussen met toeristen, die ook onderweg waren naar Abu Simbel. Abu Simbel trekt dagelijks 5.000 toeristen. Vandaag zouden het er ongeveer 3.000 zijn, maar morgen komen alle cruise schepen in Aswan aan en verwachten ze 6.000 toeristen. Om 7.00 uur was het nog niet zo warm, maar gewoon lekker warm. We hebben even een stukje in de woestijn gelopen en wat Sahara zand meegenomen.

Na de stop vervolgden we onze weg naar Abu Simbel. Naarmate we dichterbij kwamen, zag ik steeds meer dode dieren en skeletten langs de weg liggen. De kans is groot dat ze door de hitte zijn omgekomen. Ook zijn ze bezig met een groot project om landbouw op te zetten. Met systemen worden cirkels grond continue van water voorzien, waardoor het mogelijk is om landbouw te doen. Zo waren er vele groene cirkels en zelfs een cirkel met zonnebloemen, midden in de woestijn.

Na een lange busrit kwamen we eindelijk aan bij Abu Simbel. Hier kregen we eerst informatie en daarna konden we zelf rondlopen en foto's maken. Ondertussen was het al erg warm geworden. Tijdens de uitleg liep het zweet in straaltjes langs mijn benen naar beneden. Binnenin de tempel was het helemaal een sauna, waarschijnlijk wel rond de 50 graden. Dat was zo warm en benauwd, dat was bijna niet te doen.

In het begin was het erg druk, maar na een uur gingen de meeste bussen met toeristen weer weg. Toen hadden we genoeg tijd om mooie foto's te maken zonder al die toeristen. De tempels en beelden waren enorm groot. Het was erg indrukwekkend!

Abu Simbel ligt aan het Nassermeer, het grootste stuwmeer ter wereld en het grootste meer in Afrika. Het Nassermeer is 180 meter diep en bestaat uit zoet water uit de Nijl. Het water staat nu erg hoog door eerdere overstromingen in Soedan. Het vliegveld in Abu Simbel is maar twee dagen per week open.

Na twee uur vertrokken we weer naar Aswan. Dit was dezelfde lange route als op de heenweg. Zowel op de heenweg als op de terugweg heb ik af en toe even kort geslapen. Het was nu alleen veel heter dan in de ochtend. Om 13.00 uur stopten we op hetzelfde punt als op de heenweg. Het voelde echt als 50 graden. Onderweg zagen we ook nog fata morgana.

Halverwege de middag kwamen we aan bij de High Dam in Aswan. Dit is een grote dam om het water van het Nassermeer te beheersen en daarmee overstromingen te voorkomen en elektriciteit op te wekken. Het duurde tien jaar om de dam te bouwen. Hiervoor waren er 35.000 arbeiders nodig. De dam bestaat uit 17 miljoen blokken graniet en is 140 meter hoog. 90% van de Egyptenaren maakt gebruik van de elektriciteit van de dam. We maakten daar een korte stop om de dam van bovenaf te bekijken.

Daarna was het tijd om terug te gaan naar het hotel. Gisteravond kwamen we tot de ontdekking dat we €100,- misten op de kamer. Na lang te hebben gepiekerd hadden we maar één mogelijke verklaring, namelijk dat de housekeeping dit zou hebben meegenomen. We vertelden dit aan onze gids, en hij haalde de directeur en de housekeeping erbij. Dat was nu ook weer niet nodig en best confronterend. Natuurlijk gaat niemand iets toegeven, dus dit is iets wat we thuis maar met de verzekering moeten regelen. Erg jammer dat het zo moet lopen, maar de Egyptenaren zijn niet erg te vertouwen. Bij alle toeristische attracties lopen ze je voor je voeten en duwen ze hun spullen bijna in je hand. Het gaat altijd over geld. Je wordt er gewoon moe van.

Eindelijk was het tijd voor een lekkere duik. Daarna hebben we lekker gedoucht en hebben we water gehaald op een drukke markt tegenover ons hotel. Daarna zijn we met een groepje gezellig uit eten geweest. Het was typisch Egyptisch eten en erg lekker. Het was wel erg veel, maar we hebben ervan genoten. Ook was een reisgenoot vandaag jarig en hebben we voor hem gezongen in de bus en bij het restaurant.

Na het eten heb ik samen met mijn moeder nog een kaartspelletje gespeeld bij het zwembad en daarna nog een verkoelende duik genomen. Het was heerlijk!

Morgen gaan we beginnen met de feluccoboot trip. We zijn erg nieuwsgierig naar hoe dit gaat zijn. Morgenavond slapen we ook op de felucca. We zullen dan ook weer geen wifi hebben, dus het verhaaltje volgt weer later.