De eerste dag in Luxor! - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu De eerste dag in Luxor! - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Luxor!

01 Oktober 2022 | Egypte, Luxor

Vanmorgen werden we al vroeg wakker. De wekker stond om 6.00 uur, maar we werden al om 5.30 uur wakker. In dit hotel is er een lekker ontbijt, met onder andere kleine broodjes en yoghurt met honing. Erg lekker!

Vandaag gingen we naar de westoever van Luxor. Luxor heeft 400.000 inwoners. De westoever staat symbool voor de dood, de oostoever staat symbool voor leven. Om 7.30 uur verzamelden we in de lobby. Met een boot staken we de Nijl over. Aan de overkant stond een busje op ons te wachten en vanaf hier reden we naar de Vallei der Koningen. De Vallei der Koningen trekt dagelijks 5.000 bezoekers. In de Vallei der Koningen zijn 64 graven te vinden. De bouw van een graf duurde zes tot acht maanden en daaraan werkten 5.000 mensen mee. Om de zoveel tijd zijn bepaalde graven open of gesloten, om zo alles zo goed mogelijk te bewaren. Met een kaartje mag je maximaal drie graven bezoeken. De reisgids had drie graven uitgezocht, de mooiste, de grootste en de diepste. De mooiste was van Ramses I. Met een trap liep je naar beneden de rotsen in. De kleuren waren nog erg mooi en de kist stond er ook nog. Het was wel heel erg heet in dat graf. Het grootste graf was van Ramses III. Ook hier liep je naar beneden de rotsen in. Het was erg groot met meerdere zijkamers. Het was erg mooi en interessant om te zien. Het diepste graf was van Merenptah en was 150 meter diep. Het was een eind naar beneden de trap af, maar ook wel indrukwekkend. Het was heel druk bij de kist en erg heet, dus ik ging al snel weer naar boven.

Bij elke graftombe wordt je kaartje geknipt, zodat je maximaal drie graftombes kan bezoeken. Echter lijkt het kaartje heel erg op kaartjes van andere attracties, bijvoorbeeld Philae tempel. Iemand had geprobeerd om met dat kaartje een graftombe binnen te komen en dat was ook gelukt. Ze kijken helemaal niet naar het kaartje, maar knippen het kaartje gewoon. Met dat kaartje hebben we dan ook nog een vierde graftombe bezocht. Toch geen waterdicht systeem. De Vallei der Koningen vond ik wel indrukwekkend. Ze zijn nog steeds op zoek naar vier graven, maar weten niet waar ze precies moeten zoeken. Daarom zijn ze op meerdere plekken nog aan het graven, midden in die hete zon. Vandaag was het ook weer heel erg heet. Afgelopen week was er wel een bericht dat er mogelijk een deur zit in de graftombe van Toetanchamon, wat zou leiden naar een van die graftombes die ze zoeken. Ik ben benieuwd naar of en zo ja wat ze gaan vinden.

Het volgende bezoek was een albast fabriek. Een familie maakt daar van alles van albast en liet dat ook zien in een heel soort toneelstuk. Ik vond het maar niks en veel anderen ook niet. Het was ook best commercieel en daarna kon je dingen kopen in de winkel. Mij sprak dit helemaal niet aan.

De volgende stop daarentegen sprak me wel erg aan, de tempel van Hatshepsut, één van de drie Koninginen. Dit was een enorm grote tempel in de rotsen. Het was erg anders dan andere tempels en daarom ook erg mooi. Van binnen lijkt het wel allemaal op elkaar, met al die hiërogliefen. Het was wel heel erg heet en vandaag kon ik daar niet zo goed tegen. Toch was het weer erg indrukwekkend.

De laatste stop voor vandaag was de Kolossen van Memnon. Dit waren twee grote beelden, de rest van de tempel is weggespoeld tijdens een overstroming van de Nijl. Het was een korte stop, omdat er ook niet zo veel te zien was.

Iedereen keek erg uit naar een duik in het zwembad. We reden weer terug naar de Nijl en staken de Nijl weer over met de boot. We hebben snel onze spullen in de kamer gelegd en onze bikini aangedaan. De duik in het zwembad was heerlijk. De anderen kwamen iets later ook aan. De rest van de middag hebben we af en toe een duik genomen en in de zon liggen opdrogen.

In de middag hoorden we ook dat een reisgenoot een positieve zelftest had. Hij voelde zich niet zo lekker en testte zich voor de zekerheid. Hopelijk gooit dit geen roet in het eten en kunnen we onze reis gewoon afmaken zoals gepland.

Eind van de middag gingen we naar de kamer en hebben we lekker gedoucht. Daarna zijn we een wandeling gaan maken rondom de Luxor tempel. Die kan je van buitenaf al heel goed zien. Het bleek dat het heel lang duurde voordat je een brug kon oversteken. We hadden dus heel erg omgelopen. Ook werden we de hele tijd lastig gevallen door mannen die ritjes in een paardenkoets aanboden of mensen die zich voordoen als iemand die in het hotel werkt en dan om geld vraagt. De reisgids had ons hiervoor gewaarschuwd. Gisteren had ik een korte broek aangetrokken voor de avond, maar ik voelde me er niet fijn in, dus ik had me maar weer omgekleed in een lange rok. Vandaag had ik toch een korte broek aan gedaan, maar dan kijken nog meer mannen naar je dan normaal en wordt je ook nagefloten, maken ze kusgeluidjes en wordt er naar je getoeterd. De Egyptenaren zijn echt onbeschofte en opdringerige mensen. Wat dat betreft zijn we er helemaal klaar mee en vinden we Egypte geen aanrader.

Eindelijk kwamen we aan bij de markt achter de tempel. Maar ook hier werden we om de meter aangesproken en daar zijn we echt helemaal klaar mee. Je probeert iedereen te negeren, maar dat is bijna onmogelijk als ze voor of naast je komem staan. Je kan ook niet normaal naar souvenirs kijken. Ik heb daar eigenlijk ook helemaal geen zin meer in. Erg jammer, want die Egyptenaren verpesten het voor zichzelf. Na een paar straten liepen we dan ook weer uit de markt.

We wisten dat een aantal reisgenoten bij de McDonald's gingen eten. We liepen er net langs en besloten op een hoek op die reisgenoten te wachten. Na een kwartier kwamen ze aan en zijn we samen naar de McDonald's gelopen. We hebben een lekkere burger gegeten met patat. Dat konden we ook wel gebruiken.

De anderen vier reisgenoten gingen naar een lichtshow bij de tempel in Karnak. Daar gaan we morgen naartoe. Daarom besloten wij om terug te lopen naar het hotel. Daar hebben we even kort met thuis gebeld en een kaartspelletje gespeeld.

We zijn erg moe. Morgen hebben we alleen in de middag een excursie en voor de rest kunnen we de dag zelf indelen. Nog even en dan kunnen we uitrusten aan de zee.

Na vijf maanden vakantie begint voor de kinderen morgen de school weer.