Een onvergetelijke dag! - Reisverslag uit Ibiza, Spanje van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Een onvergetelijke dag! - Reisverslag uit Ibiza, Spanje van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Een onvergetelijke dag!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

18 Oktober 2021 | Spanje, Ibiza

Vanmorgen stond ik weer bijtijds op. Vandaag was dé dag waar ik al zo lang naar uitkeek. Eindelijk ging ik duiken! Morgen zou het twee jaar geleden zijn dat ik mijn laatste duik had gemaakt. Ik heb me snel aangekleed, alvast wat spullen klaargelegd en ben toen gaan ontbijten. Na het ontbijt heb ik alle benodigde spullen ingepakt. Ik moest om 10.00 uur bij de duikschool zijn en dat was vijf minuten lopen, maar om 9.15 uur stond ik al klaar om te gaan. Zo enthousiast was ik. Ik besloot om alvast naar het strandje te lopen en daar even te zitten. Het was heerlijk weer met een zonnetje. Ik had al een paar dagen niks gehoord van een vriend die misschien een paar dagen langs zou komen op Ibiza, dus ik dacht dat hij niet meer zou komen. Maar net voor ik naar de duikschool wilde lopen, stuurde hij een berichtje dat hij de tickets had geboekt en dat hij dus komt van zaterdag tot en met dinsdag. Super leuk! Dan kunnen we nog een aantal dingen samen doen die ik graag wilde doen. Ik kijk ernaar uit!

Om 10.00 uur ging ik naar de duikschool. Eerst moest ik wat papierwerk doen, onder andere voor de verzekering. Daarna kreeg ik alle materialen en moest ik wat dingen passen. We gingen vandaag met twee instructeurs en vier duikers, waarvan één de open water cursus deed. Rond 11.00 uur waren we klaar om naar de boot te gaan. We moesten een stukje met alle spullen over de rotsen lopen naar de boot. Het was niet een hele grote boot, maar alle ruimte voor iedereen en alle materialen. Uiteindelijk waren we klaar voor vertrek. We moesten ongeveer 15 minuten varen naar de duiklocatie. Het was een eiland in het natuurgebied, Illa s'Espartar. De omgeving alleen was al heel mooi en vanaf de boot kon je de de bodem al zien. Het was super helder water en onder de boot was het zo'n 6 meter diep en je kon de bodem heel goed zien. Het was prachtig! Eén instructeur ging met het Chinese meisje mee voor de cursus. Wij krijgen een briefing van de andere instructeur. Het was erg warm op de boot in het wetsuit, dus we zweetten helemaal. De Franse vrouw had alleen Open Water en zij was buddy van de instructeur. Ik was buddy met de Engelse man. Wij hadden allebei Advanced Adventurer. We zouden wel met z'n vieren bij elkaar blijven onder water. Na de briefing, waarin hij had verteld waar we gingen duiken, we alle veiligheidsmaatregelen en signalen hadden doorgenomen, gingen we ons klaarmaken voor de duik. Ik had mijn kennis al opgefrist en eigenlijk ging het nog erg goed. Ik wist het beter dan ik dacht. Toen was het eindelijk tijd om het water in te gaan!

Er stond een flinke stroming, dus dat was wel even wennen. We begonnen onze duik ondiep (6 meter) om later dieper te gaan. Het ging goed om dieper te gaan. Ik had niet zo veel moeite met klaren. We begonnen de duik, maar rond de 8 meter, had ik toch wat moeite met klaren. Mijn buddy gaf mij een tip en toen lukte het ineens heel goed met klaren. Voor ik het wist zaten we al op 12 meter. Het was prachtig. Super helder, goed zicht en enorm veel vissen. Ook ging het heel goed met het duiken zelf. Ik was rustig, goed uitgetrimt en het ging soepel. Dat verbaasde me wel, ik had gedacht dat ik er meer moeite mee zou hebben, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik kon er echt van genieten. We zijn langs rotsen gezwommen, hebben super veel plantjes en vissen gezien en het was prachtig. Op een gegeven moment mochten mijn buddy en ik wat dieper, want daar kon je een baars zien. De andere moesten rond de 18 meter blijven. Wij gingen uiteindelijk naar de 25 meter. We hadden de baars niet gezien, maar kwamen weer bij de instructeur uit. Op een gegeven moment wees hij naar beneden. En daar zat hij! Een gigantische vis (een grouper, tandbaars), van denk ik wel ruim een meter. Geweldig om te zien! Daarna keerde we weer om. We zwommen weer langs rotsen. Het duiken ging steeds beter en soepeler en het trimmen ging ook goed. Ik bewoog vrij rustig in het water en ademde ook rustig. Uiteindelijk zagen we nog een grote octopus. Om het hoekje kwamen we terecht in een gigantische school vissen. Overal waar je keek, boven, onder, links, rechts, miljoenen kleine en grotere vissen om ons heen. Geweldig. Alsof je in een aquarium rondzwemt. Nergens zag ik meer een plekje zonder vissen en ik zat daar middenin! Het was echt fantastisch. Tijdens de duik hebben we ook zeesterren, zeekomkommers en allerlei plantjes gezien. Er is zo veel te zien, dat je het ook niet onthoud. Maar soms is het ook erg moeilijk om iets te zien, tussen alle rotsen en ik weet ook soms niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Maar ondanks dat is en blijft dat duiken echt geweldig. Na 37 minuten kwamen we weer in de buurt van de boot en moesten we een decompressiestop maken. Na 42 minuten waren we weer boven water. Hier hadden we weer erg last van de stroming. Om de beurt gingen we het water uit. Dat was nog best een uitdaging, om met al die zware materialen de boot op te komen, maar gelukkig kregen we hulp. Daarna hebben we al onze materialen afgedaan en konden we weer even napraten en bijkomen. Inmiddels was het zonnetje weg en was het bewolkt, waardoor het wat kouder was.

Ondertussen moesten we wachten op de instructeur met het Chinese meisje. Toen ze eindelijk terug kwamen, bleek dat het meisje haar GoPro was verloren, een paar minuten geleden. Nadat zij op de boot was, gingen beide instructeurs weer het water in om de GoPro te zoeken. Dat was op zo'n 7 meter diepte met allemaal rotsen. Een bijna onmogelijke opgave. Ik denk dat we wel een kwartier hebben zitten wachten, en toen kwamen de instructeurs. Ze hadden niks gevonden. Ze klommen weer de boot op en begonnen met het uittrekken van al hun spullen. En toen hadden ze de GoPro toch gevonden! Wat een geluk heeft zij gehad. En hij heeft alles nog gefilmd ook. Maar volgens mij mag je niet zomaar een camera meenemen. Daar moet je een cursus voor hebben gevolgd. Ik snap ook niet waarom ze die camera mee had tijdens haar laatste duik, als soort examen.

Eindelijk konden we dan terug. Ik had gevraagd om twee duiken te doen op één dag, maar we gingen terug naar de duikschool. Dat was weer een stukje varen, maar wel heel erg mooi. Alleen dat was al erg genieten. Eenmaal terug bij het strand, hebben we alle spullen weer over de rotsen naar de duikschool gebracht. We kleedden ons om en maakten alles schoon. Daarna hebben we ons logboek ingevuld. Dit was mijn dertiende duik. Nadat iedereen was omgekleed, kregen we een biertje. We gingen dus niet meer duiken. Ik was verbaasd, omdat ik om twee duiken had gevraagd. Dat was hij dus vergeten... Donderdag duiken ze weer en ik had die dag vrij genomen om aan studie te werken. Ik besloot om dan donderdag toch te gaan duiken. Dan doe ik twee duiken, dus dan heb ik in totaal drie duiken gedaan. Toch een voordeel, want het is zeker de moeite waard! We hebben nog even na staan praten, maar toen ben ik weer terug gegaan naar het hotel.

Ik heb snel een douche genomen. Daarna heb ik nog een uurtje met Michelle gebeld om een beetje bij te kletsen en wat dingen te bespreken. Daarna ben ik snel aan de studie gegaan. Nu ik donderdag niet de hele dag vrij heb voor studie, moet ik de komende dagen extra hard werken, zodat ik wel alles heb gedaan voor de les vrijdag. Ik ben dus nog even hard aan de slag gegaan. Eerst zag ik bij het zwembad, maar het was nog erg druk, dus ik kon me niet concentreren. Daarom ben ik in de kamer verder gegaan. Gelukkig heb ik veel kunnen doen voor het avondeten!

Na het avondeten gingen we met Saskia, Danny en Lucas (een van de voetbalcoaches) naar het sportveldje om wat spelletjes te doen. We begonnen met een spelletje waarbij je moest gooien in het basketbal net. Daarna besloten we om Squid Games na te spelen. We deden Annemaria Koekoek en als je bewoog werd de bal naar je gegooid. We hebben erg gelachen. Daarna hebben we trefbal gespeeld, maar we hadden niet echt een geschikte bal, dus iedereen kreeg eigenlijk wel last van zijn of haar armen. Ten slotte hebben we nog volleybal gespeeld, op een geïmproviseerd veld met een hek ertussen. Het was een leuke, sportieve avond waarbij we veel hebben gelachen. Om 22.15 uur gingen we weer terug naar het hotel. Daarna ben ik snel mijn verhaaltje gaan schrijven met een kopje thee. Ten slotte heb ik nog een aflevering gekeken voor wat ontspanning.

Het was een fantastische dag en ik kijk heel erg uit naar donderdag. Het is jammer dat je geen foto's kunt maken onder water, maar aan de andere kant: die foto's zijn lang niet zo mooi als in het echt. Het gaat veel meer om de ervaring en mijn herinneringen. Het is ook bijna niet te beschrijven hoe het is om te duiken en wat je dan allemaal ziet. Ik blijf het echt geweldig vinden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ibiza

Nathalie

Reis Thailand & Nieuw Zeeland

Actief sinds 14 Maart 2019
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 39142

Voorgaande reizen:

12 Januari 2023 - 02 Maart 2023

Rondreis Mexico, Guatemala, Honduras & Patagonië

24 September 2022 - 07 Oktober 2022

Rondreis Egypte

23 Juli 2021 - 01 Oktober 2021

Werken in Spanje bij TUI

18 Maart 2019 - 21 Mei 2019

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: