Hobbiton en Glowworm Caves - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Hobbiton en Glowworm Caves - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Hobbiton en Glowworm Caves

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

11 Mei 2019 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Nadat we vanmorgen hadden ontbeten en onze spullen weer hadden ingepakt, gingen we weer op pad. Vandaag gingen we een bezoek brengen aan de Hobbiton Movie Set! We moesten verzamelen in Matamata en reden vandaar in een grote bus naar de set. Hier kregen we een rondleiding door The Shire! Tijdens het wandelen tussen alle huisjes kregen we verschillende leuke weetjes te horen. Wist je bijvoorbeeld dat:
- De boom boven het huis van Bilbo Baggings helemaal nep is? De boom heeft 200.000 blaadjes en ziet er levensecht uit! Er staan nog een paar andere gedeeltelijk neppe bomen.
- De eerste keer dat Gandalf zijn hoofd stoot in het scenario stond, maar dat hij de tweede keer per ongelijk zijn hoofd stootte?
- Dat de huisjes verschillende formaten hebben? Zo kunnen ze Gandalf groot laten lijken bij een klein huisje en de Hobbits juist klein laten lijken bij een groot huisje.
- Een bepaalde scène in de film eigenlijk een teruggespoelde opname is? Ze wilden een zonsopgang filmen vanuit het huis van Bilbo, maar de zon komt op achter het huis en de heuvel en is dus niet zichtbaar. Nu hebben ze de zonsondergang gefilmd, die is wel zichtbaar vanuit het huis, en die opname is teruggespoeld, waardoor het lijkt alsof het de zonsopgang is. Als je goed kijkt, vliegen een paar vogels achteruit.
- De hele set na de opnames voor The Lord of the Rings is afgebroken en daarna voor The Hobbit weer is opgebouwd? En dat terwijl er op deze set maar twaalf dagen is gefilmd voor The Hobbit.
- Voor The Lord of the Rings er 39 huisjes waren, maar dat er voor The Hobbit vijf extra huisjes zijn gebouwd om het groter te laten lijken? Nu staan er dus 44 huisjes.

Het was ontzettend leuk om hier rond te lopen! Aan het eind kregen we een lekker biertje, waarbij we nog uitzicht hadden op The Shire.

Nadat we terug waren in Matamata, zijn we weer op pad gegaan. Tussendoor hebben we nog even een lunchstop gemaakt en een lekker eitje gebakken. Daarna kwamen we aan in Waitomo. Hier zijn we naar de Glowworm Caves geweest. We kregen een rondleiding door de grotten met onder andere uitleg over hoe het is ontstaan en over het ontstaan van stalactieten en stalagmieten. Daarna gingen we door naar de Glowworms en kregen we uitleg over onder andere hun bestaan en de levenscyclus. Erg interessant! Uiteindelijk stapten we op een boot voor een kort ritje en als je naar boven keek, zag je alleen maar lichtjes. Het gaf bij elkaar zo veel licht in de donkere grotten. Heel bijzonder om dat zo te zien!

Toen we weer uit de grotten waren, zijn we doorgereden naar Hamilton. Hier slapen we vannacht. We hebben een grote tweepersoonskamer. Heerlijk om alle ruimte te hebben in plaats van een klein hokje! Vandaag begon de dag erg mistig en regenachtig, maar klaarde het uiteindelijk op. Morgen hebben we een stranddagje gepland, dus hopen op goed weer!