Luxor Museum en Karnak tempel - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Luxor Museum en Karnak tempel - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Luxor Museum en Karnak tempel

02 Oktober 2022 | Egypte, Luxor

Vandaag hadden we alleen maar een programma in de middag, de Karnak tempel. De rest van de dag was vrije tijd. In de ochtend konden we dus wat uitslapen en rustig ontbijten. Een aantal reisgenoten waren gisteravond al naar de Karnak tempel geweest of wilden in de ochtend gaan om de hitte voor te zijn. Wij besloten om in de ochtend naar het Luxor Museum te gaan. Uiteindelijk gingen we met z'n vijven, zonder onze gids. Het was maar een paar minuten lopen vanaf ons hotel. Het museum was erg mooi en overzichtelijk ingedeeld. Het was ook erg rustig en daardoor kon je goed de tijd nemen om alles te zien. Het was geen groot museum, maar dat was ook prima. Er lagen wel een aantal mummies en dat blijft toch iets bijzonders om naar te kijken.

Na het museum liepen we door naar de Luxor tempel. Hier zijn we nog een keer omheen gelopen. Aan de achterkant van de tempel was de markt. Dit keer was het heel rustig en werd je iets minder lastig gevallen door de verkopers. Toch zijn ze nog steeds erg opdringerig. Mijn moeder was op zoek naar een piramide van glas met daarin tekeningen van een piramide, een kameel en een palmboom. Deze zagen we in een winkeltje staan. Hij was wat duurder dan dezelfde piramide van glas met daarin het masker van Toetanchamon. Na wat afdingen hadden we een prijs afgesproken. We pakten onze portemonnee, maar ondertussen zag ik dat de verkoper de piramide met het masker pakte en de ander in zijn hand hield. Uiteindelijk gaf hij de piramide aan iemand anders in de winkel die hem ging inpakken met plastic bubbelpapier. Ik vertrouwde het niet en vroeg om nog eens te kijken naar de piramide die hij aan het inpakken was. Dit bleek de goedkopere piramide te zijn met het masker en niet degene die wij hadden uitgezocht. Wat een oplichters! We zijn "boos" de winkel uitgelopen. De verkoper riep nog wat dingen, maar met zulke mensen hoef ik geen zaken te doen. Ik ben geen domme toerist. Helaas dus niet geslaagd voor die piramide. We liepen nog eens heen en weer over de markt, maar vonden niet wat we zochten. In een ander straatje, waar we eerder waren geweest, vond mijn moeder wel haar luchtige broek met kamelen. In ieder geval geslaagd voor iets.

Rond de middag waren we terug in het hotel. We hebben een lekkere verfrissende duik genomen in het zwembad. Bijna iedereen was weer even terug in het hotel. Uiteindelijk hebben we nog even op liggen drogen in de zon en zijn we ons klaar gaan maken voor de excursie.

Uiteindelijk gingen we met z'n achten naar de tempel in Karnak. Dit was maar tien minuten rijden. De reisgids had daar eerst weer wat uitgelegd. Het was een hele grote tempel, met een ingang van 43 meter hoog, veel kamers en grote zuilen. Het was weer erg indrukwekkend. Het was wel weer erg warm en daardoor moeilijk om daar gefocust rond te blijven lopen. We merken wel dat het een intensief programma is geweest en we toe zijn aan wat rust. Nadat we daar een uur hadden rondgelopen, zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Hier bleek dat ik toch wel verbrand was vandaag.

In het hotel hebben we weer een lekkere duik genomen in het zwembad. Op een gegeven moment werden we door de lifeguard eruit gezet, omdat hij het zwembad ging schoonmaken. Op de kamer hebben we snel gedoucht en hebben we ons klaar gemaakt voor het avondeten.

Vanavond ging bijna iedereen mee met het avondeten. Dit was een gezellig restaurant vlakbij het hotel. Het was erg lekker eten en ook gezellig met de groep. Iedereen is wel erg moe, dus we zijn weer bijtijds terug gegaan naar het hotel.

Vandaag was de laatste dag in Luxor. Morgen vertrekken we om 8.00 uur naar de rode zee. Dat is een busreis van 5 uur. Dat wordt nog een lange rit. Voordat we gingen slapen, hebben we dus de backpacks weer ingepakt. Klaar voor het laatste deel van de reis!