De eerste dag in Aswan! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu De eerste dag in Aswan! - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Aswan!

27 September 2022 | Egypte, Aswan

Vannacht sliepen we in de nachttrein. Het bracht weer allemaal herinneringen naar boven van mijn reis in Thailand. Ik was erg moe en het bed schommelde heen en weer. Ik ben vaak wakker geworden 's nachts, maar heb toch wel goed geslapen. Mijn moeder heeft erg slecht geslapen. Ze had ook wat last van haar buik. 'S ochtends merkte ik ook dat ik wat last had van mijn buik, maar gelukkig niet veel. We waren al vroeg wakker, zo rond 6.30 uur. Vanaf dat moment hebben we naar buiten gekeken. We reden al die tijd langs de Nijl en het landschap was erg wisselend. De ene keer was het woestijn, de andere keer was het palmbomen en landbouw. Het was erg leuk om te zien. Ondertussen werd de rest ook wakker en maakten we ons klaar voor het ontbijt. Om 8.30 uur werd het ontbijt op de kamer gebracht. Dit keer sneetjes brood, een croissantje en een cakeje. Erg lekker!

Na het ontbijt hebben we onze spullen weer ingepakt. De verwachting was dat we om 11.00 uur of 12.00 uur aan zouden komen, maar we kwamen al om 9.30 uur in Aswan aan. Het was uiteindelijk een treinreis van ongeveer 13 uur. Omdat we zo vroeg aan waren gekomen, moesten we op het station langer wachten op onze bus. Ondertussen voelden meer reisgenoten zich niet helemaal lekker. Toch zijn we daarna naar de Philae tempel geweest. Hier gaan dagelijks 3.000 toeristen naartoe. Dit is een tempel op een eilandje en we moesten er dus heen gevaren worden. Het was echt bloedheet op dat eiland, maar de tempel was wel heel mooi. De tempel is ooit onder water komen te staan, maar ze hebben hem verplaatst naar een ander eiland. Bizar hoe ze zo'n grote tempel hebben kunnen verplaatsen. Door de hitte was het wel een zwaar bezoek, iedereen had er wel moeite mee.

Na de tempel zouden we naar de onvoltooide obelisk gaan. Echter zei de gids dat deze obelisk niet heel interessant is en dat je in Luxor mooiere kunt zien. Toen hij vroeg wie naar de onvoltooide obelisk wilde, stak niemand zijn hand op. Daarom zijn we gelijk door gegaan naar het hotel in Aswan. Aswan heeft maarliefst 1 miljoen inwoners, maar heeft wel een stuk minder luchtvervuiling dan Cairo met 25 miljoen inwoners.

Dit hotel is erg mooi en ligt aan de Nijl. Het hotel heeft een zwembad met uitzicht op de Nijl en aan de overkant de woestijn. Iedereen had hetzelfde idee toen we aan kwamen: een duik nemen in het zwembad. En dat was echt heerlijk! Toen ik in middag op mijn telefoon keek hoe warm het was, was het maarliefst 44 graden. Het is echt ontzettend heet.

Om 16.30 uur verzamelden we weer in de lobby. Een deel van de groep zou naar het Nubische dorp gaan. Dit was een stukje varen over de Nijl naar een eiland. Onderweg kwamen we langs Kitchener eiland en Elephantine eiland. Het was een mooi stukje varen. In het Nubische dorp kregen we eerst een rondleiding. Dit was erg bijzonder. Ze hebben er erg weinig. Daarna gingen we bij een Nubisch gezin eten. We kregen typisch Egyptisch eten en dat was erg lekker! Ze hadden twee krokodillen als huisdier als investering, om later te verkopen voor de huid. Dat vind ik wel erg naar. Na het eten kregen de vrouwen nog de mogelijkheid om te kijken in de keuken waar de vrouwen hadden gekookt en hun slaapkamer. In de slaapkamer zaten twee vrouwen met een jonge baby. Ze vroeg of we een foto wilde maken en dat deden mijn moeder en nog een andere reisgenoot. Daarna vroeg de vrouw om een euro. Dit doen alle Egyptenaren en het is zo naar en je trapt er zo snel in. Echt bizar. Daarna heb ik nog een houten kameel gekocht. In Egypte leven 150.000 kamelen en in dit land staan ze symbool voor schoonheid. Ondertussen was het al lang donker en zijn we ook in het donker terug gevaren naar ons hotel.

Het was weer een lange dag. Ondanks dat we vanmiddag al hadden gezwommen in het zwembad, zijn we zeker toe aan een lekkere douche. Op het moment van schrijven was het nog steeds 36 graden (23.00 uur). Daarna gaan we lekker slapen, want morgen is de excursie naar Abu Simbel. Hiervoor verzamelen we om 4.30 uur, heel erg vroeg! Het is drie uur rijden. Waarschijnlijk kun je in de bus nog wel even slapen.