Piramides, kamelen en de sfinx in de woestijn! - Reisverslag uit Gizeh, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Piramides, kamelen en de sfinx in de woestijn! - Reisverslag uit Gizeh, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Piramides, kamelen en de sfinx in de woestijn!

26 September 2022 | Egypte, Gizeh

Vanmorgen stond de wekker al om 6.30 uur. We hebben de laatste spullen ingepakt en zijn toen gaan ontbijten. Het ontbijt was prima en gezellig met een groepje. Om 8.00 uur verzamelden we in de lobby. Dit keer gingen we weer met een grotere bus en reed er een politieman met ons mee. De eerste stop: de piramides van Gizeh!

Na ongeveer een half uur rijden kwamen we bij de piramides aan. We stonden klaar om met rugzakken naar binnen te gaan, maar toen bleek dat we de backpacks uit de bus moesten halen en daarmee door de controle moesten. Je moet bij alle toeristische attracties door een poortje heen voor controle. Na de controle mochten de koffers en backpacks weer in de bus. Na een korte toelichting op de piramides hadden we een uur de tijd om rond te lopen. De piramides zijn enorm hoog en erg indrukwekkend. In totaal staan er negen piramides. De hoogste is maarliefst 137 meter hoog. De blokken zijn erg groot. Het kostte 20 jaar om een piramide te bouwen en daar werkten 10.000 mensen aan mee. Wat een klus. Er lopen bij de piramides veel Egyptenaren rond die je iets willen verkopen, foto's van je willen maken en je willen oplichten. De gids geeft aan dat je altijd "no, thank you" moet zeggen en dat je geen foto's van kamelen moet maken, daar vragen ze dan achteraf geld voor. Het was erg indrukwekkend om langs de piramides te lopen. Bij deze stop hadden we de tijd om bij de twee grootste piramides rond te lopen en foto's te maken. Je kon ook extra betalen om de piramide in te gaan, maar dat hebben we niet gedaan. Anderen van onze groep hebben dat wel gedaan, maar gaven aan dat het niet echt de moeite waard was.

Na deze stop gingen we een stukje verder achter de twee piramides. Daarachter stond namelijk de derde grootste piramide. Hier kregen we de kans om op een kameel te rijden. Dit wilden we heel graag doen en de kamelen zagen er ook goed verzorgd uit. Het is een hele ervaring om op een kameel te zitten. Bij het opstaan moet je goed vasthouden en naar achteren leunen. Het is erg hobbelig en de kamelen zijn erg vriendelijk. We reden een stukje de woestijn in, waardoor je naar de negen piramides kon kijken vanaf een afstandje. Hier gingen we even van de kamelen af en hebben we foto's gemaakt. Daarna werden we op de kamelen weer terug gebracht naar de bus, bij de twee grootste piramides. Heel gaaf om in de woestijn, tussen de piramides, op een kameel te hebben gereden!

De volgende stop was de sfinx. Die ligt vlak voor de piramides en beschermt de piramides. De sfinx is 20 meter lang en 75 meter hoog. Ook dit was erg indrukwekkend om te zien.

Na een korte stop reden we door naar Memphis. Dit was vroeger de hoofdstad van Egypte en is een oude stad. Hier gingen we naar een open lucht museum, waar je opgravingen kon zien. Ook was er een enorm groot beeld van Ramses II.

Na deze korte stop gingen we door naar de oudste piramide van Egypte in Sakkara, Djoser. Ook dit was een indrukkende piramide. We konden een stukje om de piramide heen lopen en liepen uiteindelijk een heuvel op zo de woestijn in. Aan de ene kant zag je zover als je kon kijken de woestijn. Aan de andere kant zag je zover als je kon kijken de stad Cairo. Cairo is groter in oppervlakte dan Nederland. Echt bizar groot en druk. Het is ook de grootste stad van Afrika.

Dit was de laatste bezienswaardigheid voor vandaag. Onderweg naar het treinstation werd een reisgenoot niet lekker en moest overgeven. We hadden nog een stop bij een restaurant om te eten, maar wij hadden gisteren lunch gekocht in de supermarkt en dat hebben we gegeten. Het waren twee croissantjes gevuld met chocolade. Daarna was het tijd om naar het station te gaan.

Het water gaat erg hard in de hitte. We hadden dus weer even water en lunch voor morgen gehaald. We waren rond 17.00 uur op het station, maar onze trein zou pas om 20.15 uur komen. We moesten dus nog wel erg lang wachten. De reisgenoot die niet lekker was is met de gids naar een apotheek geweest en heeft een injectie en medicijnen gekregen. Daarna voelde hij zich gelukkig wat beter. Gelukkig konden we bij een cafeetje zitten en wat drinken. We konden gezellig kletsen en hebben ook een puzzelboekje gedaan. Na het lange zitten hebben we nog even een wandeling gemaakt op het station, maar dat was niet erg groot.

Eindelijk kwam de trein aan. We zitten met twee op een kamertje. Er is een stapelbed, waarvan het benedendeel omgebouwd kan worden van zitplek naar slaapplek. We kregen een avondmaaltijd en dat was best lekker. Na een dag in de hitte en de woestijn voel je je best vies, maar in de nachttrein is er natuurlijk geen douche en er kwam ook geen water uit het kraantje in onze kamer. We konden ons wel een beetje opfrissen met doekjes, maar zullen nog tot morgenavond moeten wachten op een verfrissende douche.

Na een kaartspelletje heb ik in bed mijn verhaaltje geschreven. Helaas geen wifi, dus dit verhaaltje moet ik later plaatsen. Morgenochtend rond 8.30 uur krijgen we ontbijt. Waarschijnlijk komen we rond 11.00 uur of 12.00 uur aan in Aswan.

Tot nu toe is het een indrukwekkende reis. De dagen zijn warm, intensief en indrukwekkend. Echt genieten van deze momenten.