De eerste dag in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu De eerste dag in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Cairo

25 September 2022 | Egypte, Caïro

Vanmorgen werden we na een goede nachtrust bijtijds wakker. Het matras is heel hard en het kussen ook. We zijn blij dat we een opblaaskussentje mee hebben. Samen met een paar reisgenoten hebben we ontbeten. Dat is op de bovenste verdieping (10), met uitzicht over de stad. Zelf zitten we op de achtste verdieping. Het ontbijt was lekker, maar wel veel hartig en weinig zoet. In de ochtend vind ik zoet toch altijd wel erg lekker.

Vandaag was een optionele excursie, maar bijna de hele groep ging mee. Met een busje zijn we naar het Egyptisch Museum gegaan. Er stond een enorme wachtrij, dus we sloten achteraan aan. Maar onze gids had op een gegeven moment ervoor gezorgd dat we naar binnen konden. Het museum staat nu nog in Cairo, maar wordt verplaatst naar Gizeh. Op dit moment is ongeveer 40% al verplaatst, maar gelukkig staan in Cairo nog de belangrijkste dingen. De gids gaf eerst een snelle rondleiding langs alle hoogtepunten van het museum. Erg indrukwekkend! We hebben veel sarcofagen, kisten, maskers, mummies, hiërogliefen en oude Egyptische dingen gezien. Het was ook erg druk, waarschijnlijk een dag met 6.000 bezoekers. Daarna hadden we een uur vrije tijd om zelf rond te lopen in het museum. We hebben het masker van Toetanchamon gezien en de sarcofaag van Toetanchamon, de belangrijkste stukken van het museum. Dit is dan ook een aparte ruimte waar een lange rij voor staat en waar je geen foto's mag maken. Je had echt uren in het museum rond kunnen lopen!

Na het museum gingen we met het busje door naar een koptische kerk. Onderweg vertelde de gids dat mensen in Egypte in één dag hun rijbewijs halen, met een examen van vijf minuten. Het kost ongeveer €100,-. Er wordt veel omgekocht, met thee of koffie drinken, bij het schriftelijke deel van het examen. Gelukkig is dit rijbewijs alleen in Egypte geldig. Alle, echt alle, auto's hebben schade. Dit kan nooit allemaal goed gaan. Ook vertelde hij dat nieuwe auto's hier heel duur zijn. Je betaalt 100% belasting en bij oude auto's is dat 10%. Er rijden dan ook echt veel oude auto's rond. In Egypte kennen ze weinig stoplichten. In heel Cairo zijn het er slechts 40. Erg bijzonder. Benzine kost hier maar €0,50, omdat ze hier geen olie hoeven te importeren. Ook vertelde hij dat een huurwoning hier tussen de €250,- en €400,- per maand is, maar in deze slecht onderhouden huizen wil je echt niet wonen. Ten slotte vertelde hij dat ze in Egypte maarliefst vijf maanden zomervakantie hebben. De lesdagen zijn van zondag tot en met donderdag en zijn van 8.00 uur tot en met 4.00 uur.

Het bezoek aan de koptische kerk was interessant, maar niet erg lang. Daarna zijn we met het busje gaan lunchen in een restaurant, met een typisch Egyptisch buffet. Het was erg lekker. Hier konden we gelukkig de sapjes wel drinken, omdat ze met mineraal water zijn gemaakt, in plaats van met kraanwater. Uiteindelijk zaten we vol van een lekkere maaltijd.

Na de lunch zijn we met het busje door gereden naar de oudste moskee van Egypte. In heel Cairo zijn er maarliefst 50.000 moskeeën, in heel Egypte zelfs 350.000 moskeeën. Het was voor het eerst in mijn leven dat ik in een moskee ben geweest. Het was erg groot en ook erg mooi. Gelukkig waren we ook goed gekleed, met kleding die de schouders en de knieën bedekken.

De dag eindigde met een rondje lopen over de oude markt, een bazaar. Het was hier erg druk en als toerist, zeker iemand met blond haar, krijg je wel veel aandacht van de mannen. Elke keer werd ik Shakira genoemd. Iedereen probeert je iets te verkopen en tegen iedereen moet je vriendelijk "nee" zeggen. Er is veel armoede, en dat is wel moeilijk om te zien. We liepen ook door smalle straatjes, waar je bijna zou verdwalen. Uiteindelijk hebben we niets gekocht, maar hebben we wel met z'n allen een drankje gedaan bij een restaurant. Ook hier weer een sapje gemaakt met mineraalwater. Erg lekker!

De excursie zat erop en we gingen weer terug naar het hotel. We hadden onze spullen in de kamer gelegd en hebben even kort gerust na deze intensieve eerste dag vol nieuwe indrukken. Daarna hebben we weer wat water en een lunch ingeslagen voor morgen. Omdat we in de middag goed hadden gegeten en we nog lunch over hadden uit Nederland (in het vliegtuig kregen we wat te eten), was onze lunch uit Nederland vanavond ons avondeten. Ik had het idee om dit langs de Nijl te eten, maar er was nergens een plekje waar je kon zitten. Uiteindelijk hebben we ons hapje midden op een brug over de Nijl op staan eten, omdat we hier wel mooi uitzicht hadden. Nooit gedacht dat ik dat zou doen. Het wordt hier trouwens ook al vroeg donker, rond 19.00 uur is het al donker. Daarna liepen we weer terug naar het hotel. Een deel van de groep ging net op pad om ergens te gaan eten.

In de kamer hebben we onze backpacks weer ingepakt, omdat we morgenavond verder gaan reizen. Het is weer even wennen om uit een backpack te leven (mijn moeder doet het voor het eerst), maar daar zul je snel wel weer aan wennen. Daarna hebben we nog even een lekkere douche genomen. Na zo'n dag in de warmte voel je je echt vies. Je voelt het zweet overal naar beneden lopen. Een douche was dus zeker welkom! Ten slotte hebben we nog een kaartspelletje gespeeld.

Vandaag hebben we de groep wel wat beter leren kennen. De groep bestaat uit Nederlanders en Belgen. Er zijn jongere en oudere stellen en jongere en oudere reisgenoten die alleen reizen. Het is een gezellige groep.

Morgen gaan we naar de piramides! Ik heb er super veel zin in. Aan het eind van de dag stappen we in de nachttrein naar het zuiden van Egypte: Aswan. Ook daar ben ik erg benieuwd naar. Ik vermoed dat we in de nachttrein geen internet hebben, dus komt het verhaaltje van morgen waarschijnlijk dinsdag pas.