Waitangi Treaty Grounds - Reisverslag uit Waitangi, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Waitangi Treaty Grounds - Reisverslag uit Waitangi, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Waitangi Treaty Grounds

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

16 Mei 2019 | Nieuw Zeeland, Waitangi

Voor vandaag hadden we een flinke wandeling op de planning staan. We zijn eerst naar Waitangi Treaty Grounds gelopen. Dit was ongeveer een half uurtje.

Waitangi Treaty Grounds is de plek waar het oprichtingsdocument van Nieuw Zeeland, het Verdrag van Waitangi, werd ondertekend op 6 februari 1840. In het bijbehorende museum werd veel uitgelegd over onder andere hoe dit verdrag tot stand is gekomen en hoe dit Nieuwe Zeeland, oftewel Aotearoa, heeft gevormd.

Daarna zijn we met een gids over het gebied gelopen, waarbij we uitleg kregen. De eerste stop was bij 's werelds grootste ceremoniële oorlogskano. Deze is zo'n 37 meter lang! Daarna liepen we door naar een vlaggenmast, met een vlag van Engeland, de oude vlag van Nieuw Zeeland en de huidige vlag van Nieuw Zeeland bovenin. Vanaf dit punt had je ook heel mooi uitzicht over de Bay of Islands! De tour eindigde voor het Verdragshuis en het huis van de ontmoeting. In het huis van de ontmoeting kregen we ten slotte nog een culturele performance. Hier kregen we een traditioneel Maori welkom, en daarna een muzikaal optreden, waarbij ook werd gedanst. Het leek erg op de performance die we eerder hebben gehad in de Maori Village, maar dan kleiner. De show werd afgesloten met een traditionele haka.

Na de show hadden we alles gezien en zijn we door gaan lopen naar de Haruru Falls. Dit was een wandeling van ruim anderhalf uur door de bossen. Het was een van de grootste en de breedste waterval die we tot nu toe hebben gezien. Erg mooi! Daarna begonnen we aan de terugweg. Deze liep langs een autoweg waar je honderd mag rijden. Dit was een minder leuke route en na zo'n anderhalf uur waren we weer terug.

Als toetje hebben we vanavond twee mini appeltaartjes gebakken. Het was super makkelijk om te maken en het was heel lekker! Voortaan als ik dus alleen thuis ben en ik zin heb in een lekker toetje of taartje, dan weet ik wat ik ga maken!

Ik heb de avond afgesloten in de hot tub. Morgen staat de boottocht naar Hole in the Rock inclusief dolfijnencruise op de planning. Het wordt mooi weer en we zijn erg benieuwd!