Wai-o-tapu en Mitai Maori Village - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Wai-o-tapu en Mitai Maori Village - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Wai-o-tapu en Mitai Maori Village

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 Mei 2019 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vanmorgen werden we wakker en regende het hard. Ook onderweg naar Wai-o-tapu bleef het maar regenen. Maar toen we er waren en uit de auto stapten, was het droog! Wat een geluk! Wai-o-tapu is, net als Craters of the Moon, een geothermisch actief gebied. Er waren weer veel geisers en modderbronnen, maar ook grotere vlakke gebieden met veel verschillende kleuren en grote meren in verschillende chemische kleuren. Heel gaaf gezicht! En uiteraard mocht de rotte eieren lucht niet ontbreken.

Nadat we het eerste deel van het park hadden bezocht, gingen we om 10.15u net buiten het park naar een show, waarbij de Lady Knox Geyser uitbarstte. Hierbij werd een soort van natuurlijk handgemaakt zeep in de geiser gedaan, waardoor de geiser metershoog water uitspuwde. Wat een gaaf gezicht was dat!

Na de show bezochten we de rest van het park. Op de terugweg begon het eerst te miezeren maar werd het gelukkig weer minder. Maar het stuk naar de auto begon het echt te gieten en zijn we heel snel naar de auto gerend (en kwamen we alsnog doorweekt aan). Gelukkig is het de rest van de dag droog geweest!

Na Wai-o-tapu zijn we terug naar het huisje gegaan. Hier hebben we de rest van de overnachtingen geboekt en de laatste activiteiten geboekt. De laatste tien dagen kunnen we dus nog even volop genieten!

In de avond gingen we naar Mitai Maori Village. Deze avond was een hele bijzondere ervaring, waarbij we veel geleerd hebben over de Maori en veel hebben gezien. Het was een ervaring die heel moeilijk te omschrijven en uit te leggen is. We hebben gezien hoe ze eten koken en daarbij gebruik maken van de kokende grond. Ook hebben we gezien in wat voor boten ze hebben gevaren en in wat voor huisjes ze hebben geleefd. Daarnaast kregen we uitleg over de tatoeages op hun gezicht, hoe verschillende wapens worden gebruikt, welke verschillende instrumenten ze hebben en natuurlijk uitleg over de haka. Ten slotte kregen we een show, waarbij de verschillende wapens en instrumenten werden gebruikt en waarbij werd gezongen en bewogen. Uiteraard mocht de haka niet ontbreken. De show was erg indrukwekkend! Het was zo'n gave ervaring maar zo moeilijk te omschrijven als je het zelf niet hebt gezien.

Na de rondleiding en de show hebben we genoten van een heerlijke maaltijd, traditioneel klaargemaakt (hangi). Er waren onder andere gestoomde aardappelen, gestoomd vlees, vissalade en nog veel meer waarvan we niet precies wisten wat het was. Als toetjes was er fruit, een kiwi pavlova, chocolade cake en soort custard. Het was allemaal ontzettend lekker!

We sloten de avond af met een wandeling door het bos, waarbij we langs de huisjes liepen en glowwormen hebben gezien.

Het was al met al een hele bijzondere ervaring die ik niet snel zal vergeten maar die ik moeilijk kan uitleggen aan mensen die het niet hebben gezien.

Morgen verlaten we Rotorua en gaan we naar Hobbiton Movie Set en de glowworm caves in Waitomo. Inmiddels is het al best laat en gaan we weer lekker slapen!