Vulkaan en kiwi's! - Reisverslag uit White Islands, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Vulkaan en kiwi's! - Reisverslag uit White Islands, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Vulkaan en kiwi's!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 Mei 2019 | Nieuw Zeeland, White Islands

De wekker ging vanmorgen wel erg vroeg af! Een uurtje later zaten we in de auto op weg naar Whakatane. Onderweg hadden we veel regen... Als het maar droog zou worden vandaag. Eenmaal in Whakatane regende het nog steeds, maar bij het inchecken voor de White Island Tour werd gezegd dat het zelden voorkomt dat het regent op het eiland en dat het er altijd mooi weer is. Na anderhalf uur varen bleek dit ook zo te zijn! Het was er zonnig en warm!

White Island is een actieve vulkaan. Voor we de boot af gingen, kregen we een helm op die je verplicht moest dragen en een gasmasker die je kon dragen als je daar behoefte aan had. Aan een kant is de vulkaan open door een krater en hier kan je naar het actieve gedeelte lopen. Hier hebben we zo'n anderhalf uur rondgelopen. Er zijn veel geisers en er is kokend water. Het stinkt er nog erger naar rotte eieren dan in Rotorua. De rotsen/bergen om je heen zijn ontzettend hoog en je voelt je heel klein! Midden in de vulkaan is een meer met kokend water en veel geisers met veel rook.

Door middel van drie livestreams en een team aan geologen wordt de vulkaan nauwlettend in de gaten gehouden. Op een schaal van 1 tot 5 van hoe gevaarlijk de vulkaan nu is, is het 1. Gaaf om hier dan zo rond te lopen!

Daarna begonnen we weer aan de terugweg. Op de boot kregen we een lekkere lunch. Eenmaal terug in Whakatane (het was droog, we hebben het slechte weer goed ontweken!) reden we een andere route dan de heenweg. Op deze weg zouden we namelijk een gigantisch grote kiwi tegenkomen waar je in kan klimmen. Toen we bij dat adres aankwamen, bleek alleen dat deze was verplaatst. Maar je kon hier wel een tour doen, en dat leek ons wel erg leuk! Op dit moment zijn ze bezig met het oogsten van de kiwi's en ze hebben veel mensen te kort, dus we zouden er morgen al kunnen beginnen met werken! In kiwi karretjes achter een tractor reden we naar de verschillende kiwi velden. We kregen onder andere uitleg over hoe kiwi's beginnen te groeien, hoe ze zoeter worden gemaakt en welke markten in de wereld van zoet houden of juist niet, wat het verschil is tussen groene en gouden kiwi's en hoe het hele proces van plukken tot en met in de winkel liggen verloopt. Super leuk en interessant! Ik wist eerst helemaal niet hoe dat allemaal zat met kiwi's. Daarna mochten we zelf ook groene en gouden kiwi's plukken! Deze hebben nog wel even tijd nodig om te rijpen. Ten slotte mochten we kiwi's proeven en verschillende kiwi producten proeven, waaronder sapjes en jam. Heel lekker! Voor de laatste week hebben we nog een potje kiwi-jam meegenomen! Dit was een onverwachtse super leuke activiteit!