Heli hike!! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Heli hike!! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Heli hike!!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 April 2019 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Drie keer is scheepsrecht! Nadat we vanmorgen terug waren gereden van Hokitika naar Franz Josef, waarbij het onbewolkt en vollop zonnig was, kregen we eindelijk goed nieuws te horen: de heli hike ging door! Al snel mochten we ons omkleden. Over al onze lagen kleding, kregen we nog een jas, een broek, sokken, schoenen en handschoenen. Kortom: we waren helemaal ingepakt!

Anoeshka en ik mochten naast de piloot voorin de helicopter zitten. We hadden hier echt waanzinnig uitzicht over de bergen en de gletsjer. Heel erg gaaf om in een helicopter te vliegen. Zo wendzaam en het lijkt wel alsof je zweeft. De mensjes op de gletsjer leken zo klein toen we aan kwamen vliegen.

Nadat we waren geland op de gletsjer, trokken we onze crampons aan en kregen we een wandelstok/ijsprikker voor extra grip op het ijs. Het was even wennen om met de crampons te lopen over al het gladde ijs. De sneeuw waarvan het ijs is gevormd, is ruim 50 jaar oud! Inmiddels is de gletsjer door de opwarming van de aarde al heel veel kleiner geworden.

Op de gletsjer hebben we een hike gedaan. Hierbij zijn we door een ijstunnel van ongeveer 15 meter gegaan, hebben we over en door ijs gelopen en zijn we hogerop de gletsjer geklommen. Het was zo gaaf om dit te doen en dit te zien! Door het lopen hadden we het al snel super warm!

Helaas was het al te snel tijd om weer terug te gaan. Als een helicopter landt of opstijgt, wordt je bijna weggeblazen als je vlakbij de helicopter staat. Heel gaaf! Op de terugweg zaten we weer voorin de helicopter en hadden we weer prachtig uitzicht!

Aangezien we wat tijd in moesten halen doordat we vandaag de heli hike hebben gedaan, hebben we heel snel geluncht en zijn we daarna weer op weg gegaan. Tussendoor zijn we nog gestopt bij Punakaiki voor de Pancake Rocks. Deze rotsen bestaan uit allemaal "plakken". Hier waren ook rotsen waarin water bij elkaar kwam en omhoog werd gestuwd. Heel gaaf! Vlak na zonsondergang kwamen we bij de laatste tussenstop: Cape Foulwind. Hier konden we zeehondjes zien. Helaas kwamen we erachter dat we net aan de verkeerde kant stonden en het was al donker. Hopelijk zien we een andere keer nog zeehondjes! Daarna zijn we doorgereden naar Murchison. Hier slapen we vannacht, al is het een zeer korte nacht. Morgen moeten we om 8.50u in Kaiteriteri zijn voor onze activiteit bij het Abel Tasman National Park. Het is ruim twee uur rijden met alle bochten, dus we staan al om 4.00u op. Hoog tijd dus om te gaan slapen!