Roys Peak! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu Roys Peak! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Nathalie Hillo - WaarBenJij.nu

Roys Peak!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 April 2019 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Gisterenochtend zaten we aan het ontbijt in de gezamenlijke keuken. We hadden tot dan toe nog niemand in het huis gezien waar we sliepen. Anoeshka had net onze schone vaat uit de vaatwasser gehaald maar de andere schone vaat er nog in laten staan. Op een gegeven moment loopt een jongen de keuken in, doet de vaatwasser open en stopt zijn vuile vaat bij de schone vaat in de vaatwasser. Anoeshka zegt: "nou, dan zetten wij ook maar onze vuile vaat bij de schone vaat in de vaatwasser." Waarop de jongen zegt: "Ik kom ook echt overal Nederlanders tegen." Oeps haha, ook een Nederlander. Tijdens het ontbijt raakten we aan de praat. Wij vertelden over onze plannen om naar Lake Wanaka te gaan en Roys Peak te beklimmen en daar was hij wel enthousiast over. We zijn beiden met eigen vervoer naar Wanaka gereden en zouden elkaar daar weer treffen.

Onderweg moesten wij nog even boodschappen doen, maar alle winkels gingen pas om 13.00u open in verband met een feestdag. Omdat we hierop moesten wachten, konden we pas veel later aan de hike beginnen. Uiteindelijk kwamen we nog voordat we op de helft waren de jongen van vanmorgen tegen die al onderweg was naar beneden.

Toen we begonnen aan de hike was het zonnig en warm. Het was een hele steile weg, 8 kilometer omhoog. Hoe langer we aan het klimmen waren, hoe bewolkter het werd. Vlak voor we bij de top waren, liepen we in de wolken en begon het te regenen. Na drie uur bereikten we de top van Roys Peak op 1578 meter hoogte! We stonden daar midden in de wolken, in de regen en in de wind en het was ontzettend koud. Omdat wij laat waren begonnen, waren de meesten al onderweg naar beneden of al beneden, dus wij stonden alleen op de top. Heel gaaf! Door het weer hadden we het mooie uitzicht niet, maar tijdens de hike hebben we echt prachtig uitzicht gehad. Iets lager dan de top hadden we al wat foto's gemaakt van het prachtige uitzicht. Heel gaaf om deze hike te doen!

Op de terugweg ben ik naar beneden gaan rennen. Dit ging een stuk makkelijker dan gewoon lopen. Onderweg heb ik bij een mini waterval mijn waterfles bijgevuld. Heel lekker drinkwater zo uit de bergen! Na ongeveer twee uur was ik weer beneden. Inmiddels was het al helemaal donker. In de auto heb ik gewacht op Anoeshka en Jefta, die het wat rustiger aan hadden gedaan.

Daarna moesten we nog een half uurtje rijden naar Makarora, waar we bleven slapen. Vanochtend werden we wakker met behoorlijke spierpijn in onze benen. Gelukkig hadden we vandaag een rustige dag. Vandaag zijn we naar Franz Josef gereden. Onderweg zijn we gestopt voor de Blue Pools Track (30 minuten lopen), bij een aantal watervallen (waaronder Thunder Creek Falls) en bij Lake Matheson (een spiegelmeer, maar er stond te veel wind voor een mooie foto). Ook zijn we even op een strandje gestopt, waar we lekker hebben geluncht. Er stonden hele mooie golven, maar helaas was het te koud voor een duik.

Vannacht slapen we in Franz Josef, in een backpackershostel, met nog iemand anders op een kamer. Morgen gaan we opnieuw een hoogtepunt bereiken tijdens de heli hike!